Cum adica sa traduc un cazier din limba romana in limba romana?!!


Am adresat Ministerului Justitiei / Biroului cetatenie un memoriu pentru urgentarea solutionarii cererii mele de redobandire a cetateniei romane si am primit urmatorul raspuns:
“in vederea examinarii cereriilor dumneavoastra de redobandire a cetateniei romane de catre Comisia pentru cetatenie este necesar sa depuneti la dosar urmatoarele acte: – cazierul judiciar din Romania, actualizat (valabil 6 luni de la data emiterii ); – cazierul judiciar din Republica Moldova, actualizat, traducere in limba romana, legalizata (valabil 1 an de la data emiterii) – declaratie personala autentificata la notar, din care sa rezulte mentinerea domiciliului in strainatate sau stabilirea domiciliului in Romania”

Imi explica cineva cum adica sa traduc un cazier din limba romana in limba romana?!!

Mentionez ca am depus dosarul in 2003, iar in MO, partea a III-a am aparut in 2005

A spus Natalia T.

Referinte:

– POSTAtI un articol

Despre incompetenta functionarilor romani…

CETatENIE ROMaNa pentru basarabeni


59 de răspunsuri la “Cum adica sa traduc un cazier din limba romana in limba romana?!!”

  1. Pe formular ce nationalitate ai trecut? Nu cumva moldoveneasca?
    Din cate stiu, nu Romania a impus stabilirea limbii ca Moldoveneasca.

    Nu mi se pare nimic anormal ceea ce cer ei. Margeti la notar si cu dictionarul lui Stati in brate sa purceada la traducere.

  2. cam greu frate, recunosc. ce imbecili sunt guvernantii astia, atat la Bucuresti cat si la Chisinau

  3. Conform Tratatului intre Romania si Moldova privind asistenta juridica in materie civila si penala incheiat la Chisinau in 6 iulie 1996, articolul 9, autoritatile competente ale partilor contractante folosesc in relatiile dintre ele limba lor oficiala.

    Tratatul ne da definitia termenului autoritati competente, articolul 1 punctul b, care include ministerele ambelor tari.

  4. CRED CA SE REFERA LA FAPTUL CA AU MAI GASIT SI CAZIERE IN RUSA, DAR ORICUM LA ELIBERAREA CAZIERELOR IN CHISINAU SCRIE CA SE ELIBEREAZA IN MOLDOVENEASCA SAU IN RUSA.
    DECI ELE NU SUNT IN ROMANA ….

  5. Sa traduc din ce in ce o tradare ori o porcarie care are un inceput de la Hitler si Stalin continua Bush-Putin si se sustine de autoritatile de la Bucuresti – cum simplu:
    Inceputul povestii ea inceputul din anul 2000 de la asa numit tratat
    de ne inplicare in sferele de afacere a Moscovii pe teritorile controlate de ea si anume recunoastera R.Moldova ca stat independent
    si ca stat democratic in tote ipostazile porno si video un document
    iscalit de catre Presedintii a trei state SUA – Clinton,
    Romania – Ilescu, R.Moldova – Lucinscii .
    Potlogaria continua si in prezent unde aceleas state declara R.Moldova este stat „democratic” si unde se respecta drepturile omului se recunoaste limba moldoveneasca ca o limba aparte de cele lalte de o justitie total corecta si ecidistanta ne mai vorbind de mass-media independenta si ca in miglocul Chisinaului cresc pe copaci banane ear pe brazi dolari de provenenta americana si cea care nu sunt de acord cu tratatele respective sunt totodata vampiri,
    betivani, narcomani, oameni psihic bolnavi si indeopste fascisti si gunoi de strada, despre lucrurile respective se discuta des la sedintele J-8. Vizind tota potlogariia de mai sus iscalita de niste potlogari din alte tari o mai pot intelege dar pe potlogarii din fotolile de la Bucuresti nici ca cum nui pot intelege cind din eroi
    nationali se fac filme si povesti de vampiri cind la drept vorbind sunt vampiri adevarati acea care fac lucrurele respective treburile stau cam inversate la nivel global cind din sfinti fac vampiri dar din vampiri fac sfinti am spuso si voi mai spune ca comunizmul fascizmul sionizmul si vampirizmul este una si aceasi si cea care doresc sa inverseze dreptatea istorica sunt niste vampiri, potlogari si halui bine platiti…

  6. Cred, raspunsul se regaseste in Constitutia RM, in intentii adevarate (a citi antinationale) guvernarii comuniste de azi.
    A vedea aici:
    CONSTUTUTIA
    Adoptata la 29 iulie 1994
    Monitorul Oficial al R.Moldova nr.1 din 12.08.1994

    Articolul 13
    Limba de stat, functionarea celorlalte limbi

    (1) Limba de stat a Republicii Moldova este limba moldoveneasca, functionind pe baza grafiei latine.

    (2) Statul recunoaste si protejeaza dreptul la pastrarea, la dezvoltarea si la functionarea limbii ruse si a altor limbi vorbite pe teritoriul tarii.

    (3) Statul faciliteaza studierea limbilor de circulatie internationala.

    (4) Modul de functionare a limbilor pe teritoriul Republicii Moldova se stabileste prin lege organica.

    …hmm, ce tampenie !
    Acest instrument/arma imperiului rus pentru a deviza/desbina integritatea poporului roman functioneaza si astazi, pe care o folosesc comunistii – marionete.

    Modificand Art.13 din Constitutie, avand la baza adevarul stiintific – limba oficiala este limba romana, iar toate celelalte se bucura de drepturi egale, va aduce la normalitate.
    Dar asta este posibil doar in doua cazuri:
    1. sub presiune masiva din partea populatiei, ce este putin probabil;
    2. schimband componenta/calitatea parlamentului/alesilor.

    Calitatea parlamentului este posibil de schimbat, in opinia mea, doar daca se va modifica Codul electoral. Pentru asta este necesar pana in 2009 de introdus sistemul de vot uninominal pe circumscrptie. La fel cum iata se implementeaza in Romania, cum este in Franta, Polonia, Anglia, SUA si in multe alte tari mai prospere si democratice.
    Atuncea candidatii vor vi propusi de catre partide (sau independenti) in circumscriptii si se vor confrunta in doua tururi. Iar soarta lor va decide electoratul. La fel ei vor fi obligati sa se prezinte des in circumscriptie in fata alegatorilor cu dare de seama. Cei, „cazuti in pacat”, vor vi revocati de alegatori. Nu va exista pragul electoral. Sanse egale pentru toti, inclisiv si pentru reprezentanti al minoritatilor.
    Asta e mult mai democratic.

  7. Ar fi bine sa apara la TVN o emisiune cu o denumire de genul „Avocatul Dumneavoastra”. La prima emisiune sa se discute despre toata procedura de redobandire a cetateniei. In momentul in care se explica despre caziere si actele de stare civila sa se afirm la modul cel mai serios ca statul roman cere traducerea in romana si legalizata actelor emise in limba moldoveneasca. Ar fi o palma buna inconstientei de la Bucuresti.

    Statul roman doar in constitutie e national. El uita ca natia romana traieste in mai multe state si trebuie introduse exceptiile de rigoare in actele normative de jurisprudenta.

  8. La com.1
    Sunt de acord cu George,rugati-l frumos pe Stati sa va faca traduceri dupa dictionarul lui.Romania aplica legea si conform constitutiei moldovenesti,limba de sezut a Moldovei e limba „moldoveneasca”,unora care fac gat si se intreaba cum sa faca traducerea,i-asi sugera mai intai sa se uite mai intai in adeverinta de nastere la rubrica nationalitatea parintilor si daca e scris moldovean ori moldoveanca sa-si intrebe PARINTII ❗ cum sa faca aceasta traducere.

  9. Alex, (comm. 10) – juridic vorbind constitutia Moldovei nu are putere in Romania, de asta functionarii publici nu o pot invoca. Tratatul de care vorbesc mai sus defineste relatiile intre institutiile publice – si conform lui ei nu pot invoca argumentul traducerii daca actul prezentat e scris in „moldoveneasca”

  10. Am inteles ca VicePrimarul din New Delhi s-a aruncat de la balcon din cauza unor maimute violente iar acum cetatenii din capitala statului indian se rafuiesc cu bandele de maimute hoate si agresive.

    Probabil de cand ai plecat din Romania ori Basarabia iti lipseste ultima informatie cu privire la statutul acesteia din urma. Basarabia este acum stat independent, iar limba vorbita trecuta si in constitutia tarii este Moldoveneasca. Autoritatile din Rep. Moldova au mentionat in multe randuri ca este o cu totul alta limba decat cea romana. Nu Romania si-a manifestat aceasta dorinta netarmurita ci acest tanar stat Republica Moldova.

    Prin urmare nu inteleg ce palma buna i-ai putea servi „inconstientei” autoritatilor de la Bucuresti prin emisiunea justitiara „Avocatul Dumneavoastra”?

    Nu poate exista nici o exceptie pentru cetatenii altui stat. Intelege – sunt state diferite.

    A propos: Stiti cat ma costa viza pentru India? Va spun eu 500 RON. Ma pun sa-mi fac si o multime de vaccinuri pentru boli de care am auzit numai in cartile de istorie. De acolo am aflat ca trebuie sa ma feresc de lighioane. Cum ma pot feri nu prea stiu. Bine asta pe langa, elefanti, maimute si masini care nu respecta nici o regula.

    Ma duc sa-l intampin pe Mos Craciun. O fi alb sau negru, poate o vorbi ruseste.

  11. Gresesti Alexminza, functionarii primesc actele de le un cetatean strain pe care-l roaga sa faca o traducere din limba sa (moldoveneasca) . Functionarii romani nu pot face judecati de valoare daca limba vorbita in statul de origine al solicitantului este sau nu identica cu a lui, DACA LIMBA ESTE ALTA. Asa o spune constitutia RM.

    Tu ai dori ca acesti functionari sa fie rationali. Dar nu functionarii romani trebuie sa fie rationali si logici. Eu cred ca altul e vinovatul. Mai gandeste-te putin. Merita.

  12. LA COM 12.Atunci prima varianta,pe Stati 😀
    Legal se face asa.Luati din arhiva din localitate ori cea republicana extrase din actele de nastere a buneilor ori a parintilor daca s-au nascut pana in 1940 ,daca parintii s-au nascut dupa acest an,atunci ei trebue sa scoata adeverintele de nastere a buneilor ori sa va faca o procura pe numele vostru ca-i reprezentati,daca din pacate sunt decedati atunci cu adeverinta de moarte a parintilor aveti tot dreptul sa faceti extrase,si in baza acestor extrase daca e mentionata nationaliatea ROMAN ori ROMANCA va puteti schimba nationalitate ,adica mai precis sa restabiliti adevarul,desigur ca ve-ti fi nevoiti sa achitati niste taxe la arhiva,oficiul starii civile si banca de economii a Moldovei.E nevoie numai de dorinta si persistenta.

  13. Alex de ce este asa greu sa-ti schimbi nationalitatea? Cand am primit Cartea de Identitate (eu sunt din Romania) am completat un formular in care am scris ce nationalitate am crezut eu de cuviinta. Oricum pe CI nu e trecuta nici o nationalitate.

    Pe pasaport nu imi aduc aminte daca este sau nu trecuta nationalitatea, cetatenia este sigur trecuta.

    Ce se intampla? Daca nu ai nationalitatea declarata ca roman nu poti accede la cetatenia romana?

    Fiind student am participat la recensamantul din’92 in zona Timpuri Noi. O zona mizera de case. Mare parte a locatarilor unor case abandonate erau tigani. Ma duceam la ei si ii intrebam ce sunt si ei imi raspundeau ca sunt romani. Eu incercam sa-i luminez ca de fapt cetatenia e altceva decat nationalitatea si ca pot spune linistiti ca sunt tigani ca asta ca sunt astfel identificati ca etnicitate.

    Nu insistam, asa era codul – doar sa lamurim, nu sa influentam – dar muti insistau sa spuna ca sunt romani cand eu vedeam clar ca sunt tigani get-beget.

    Ironia sortii. Parca Voronin spunea ca ” De ce sa spun ca sunt altceva decat cred ca sunt?” Just grait-a.

    Si totusi!

  14. George, nu prea sunt de acord cu tine. Termenul de tigan desemneaza ceva mai mult decat etnia sau nationalitatea. El indica un anumit statut in societate, fiind folodit si pe post de injuratura, insulta. Zilele trecute l-am auzit pe Hagi intr-un interviu declarand ca romanii nu ar trebui sa acorde atentie afirmatiilor ca ar fi tigani (la meciul Bulgaria – Romania suporterii bulgari au scandat „tigani”), pentru ca „… noi nu suntem ca ei”.

  15. Nu sunt de acord cu tine Tigan inseamna Tigan si atat. Este doar etnie. La urma urmei disocierea intre Tigan si Rom au facut-o chiar ei. Tiganii de rand nu-si spun rom. Acest termen a fost uzat de tiganii care se doreau a fi disociati de prejudecatile romanilor.

    Sigur ca sunt prejudecati, dar tigan nu are nimic peiorativ (sau ma rog ASA AR TREBUI SA FIE).

  16. De altfel, un lider politic din RM (Diacov) a fost nevoit sa-si ceara scuze in public, dupa ce a utilizat proverbul „Bani si tiganii au, dar onoare ba”. Nu mai stiu daca a fost actionat in judecata, dar liderii romilor l-au somat ca o vor face daca nu-si cere scuze.

    Problema nu este chiar atat de simpla cum pare la prima vedere. Limbajul, cuvintele nu sunt inocente, cum inclinam de cele mai multe ori sa credem, fiind incarcate cu sensuri prestabilite. De exemplu, daca o sa numesti o persoana cu preferinte homosexuale „homosexual”(care are sau a avut conotatii medicale) vei obtine un alt efect decat daca vei utiliza cuvintele poponar, muist, pidar si altele.

  17. Daca priviti aceasta remarca cu privire la „traducerea cazierului judiciar din Republica Moldova in limba romana” – in cazul in care cazierul este perfectat in limba moldoveneasca, remarca devine o poanta romaneasca debilista…

    Solutia sigura este sa nu traduci cazierul din moldoveneasca in romana – ca sunt aceleasi limbi (cu mici exceptii, vezi dictionarul lui Stati), ci pur si simplu sa-l prezinti in original.

    Si daca te intreaba in ce limba este perfectat – raspunzi in limba moldoveneasca/romana – alegeti ce va place mai tare.

    Se pare ca romanasii incep (incetul cu incetul) sa fie respectuosi fata de basarabeni – citez din articolul de mai jos:
    ———-
    Cu toate acestea oamenii par multumiti de noua modalitate de solicitare a vizelor.

    „Merge mai repede. A iesit si ambasadorul, a vorbit cu noi, s-a adresat frumos. N-am avut nici o problema,” explica solicitantii.

    Fiecare dintre ei primeste un bon cu un numar de ordine.
    ——————

    Cererile de viza pentru Romania se depun personal

    http://www.bbc.co.uk/romanian/moldova/story/2007/11/071120_vize_romania.shtml

  18. nu traduci cazierul din moldoveneasca in romana – ca sunt aceleasi limbi?

    cine spune asta ? tu ?
    ti-ar mai pute tie 🙂 haha,,,sa ai si una si alta ? te-ar duce mintea ..dar nu se poate 😉 asta ai vrut ? asta o ai (cu consecintele de rigoare)
    Exista numai o singura limba (nationala) ce nu necesita traducere si e cea „romana”, nu exista pe aici moldoveneasca si nu a existat.
    Orice alta limba diferita de cea nationala – se traduce (inclusiv minoritatile sunt supuse acestei reguli) 🙂
    Angajati-l pe Stati poate va da o mana de ajutor la traducere ?

  19. La voi acolo in Romania mesopotamiana poate nu exista nici oameni, ci numai debili si iar debili…
    La noi, in Republica Moldova, in constitutie scrie clar – limba de stat este limba moldoveneasca. Punct.

    Tu, paduche romanesc vreai sau nu – ai sa recunosti ceea ce este scris in constitutia Rep.Moldova. Alte variante pentru tine nu exista si nici nu vor exista.

    Indemn romanasilor: Cetatenia pe masa – ori va rupem pe fata!

  20. Parerea mea este ca daca un act eliberat in R Moldova nu are specificat pe el „scris in limba moldoveneasca” atunci nu are rost o traducere.

    Iar daca acesta are specificat pe el ca e act editat in limba molodveneasca, atunci autoritatile romane au tot dreptul ca ceara o traducere in limba romana.

  21. de fapt cred ca cel care a dat raspunsul la aceasta cerere s-a gandit ca ai putea depune cazier in l. rusa (exista optiunea de a ni se elibera cazier fie in romana fie in rusa….si asa cum rusa este a doua limba de stat o fi presupus omul ca ai putea veni cu cazier in rusa….. presupunerea lui neclara aici, s-a dovedit a fi impotriva declaratiei lui)

  22. Unde ti se cere asa ceva? Deoarece eu de cate ori am depus cazier eliberat de autoritatile din RM in Romania, nu l-am tradus

  23. se cere sa traduci din moldoveneasca si sa-i mai dai 50 RON traducatorului si 40 notarului 😉

  24. Normal Mathew, nu s-a aplicat pina acum pentru ca nu a fost cazul, nefiind definitivata optiunea voastra (ce veti face la capitolul asta) s-a mers pe ideia ca poate o sa va hotarati intr-un final ca e limba romana, (cum de fapt ati si pornit si e si pomenit lucrul asta in declaratia voastra de independenta).
    Dar daca v-ati intors cu 180′ si ati tinut mortis ca nu e limba romana, … se va aplica cum scrie la carte ca pentru pentru orice alta limba straina fara nici un fel de discriminare (acolo unde se va cere, caci nu e cazul peste tot, dar se va cere)
    Mi se pare corect din punctul asta de vedere. Daca zici ca nu e romana, te zbati ca nu e romana, ai dupa asta ai tupeul si pretentia ca e romano/moldoveana ? (ce tampenie) doar pentru facilitati ? no way hose.
    Nu se va intampla asa ceva. Abia de acum o sa vina belele si probleme pe tema asta caci pana acum s-a mers pe ce ati spus si pentru ca v-ati schimbat permanent optiunile tot contra, se va schimba si aici legea.

  25. carolina, scoate-ti infipta din tine si vezi-ti de treaba ta, ordinaro. scroafele staliniste nu au dreptul sa pangareasca cuvinte sacre, precum roman si Romania. oleg, scoate comentariile scorpiei asteia comuniste, ca daca dau de ea, o sa suporte toate mizeriile indeurate de bunicul meu, la retragerea din Basarabia.
    moarte carpelor kagebiste! traiasca Romania!

  26. Spala-te pe bot, dihanie romaneasca ce esti – ca de se intampla norocul si vii in Rep.Moldova vreodata – se gaseste cine sa-ti rupa capul de tupeist infumurat ce esti!

    JOS ROMANASII DIN ROMANIA! JOS POTLOGARII NEO-FASCISTI!

  27. Stati un pic, romanasilor – ca vine si voua randul sa traduceti vreo zece tone de acte pentru basarabeni in limba moldoveneasca!
    Daca nu – toate exporturile spre Rep.Moldova vor fi reduse la zero, toate bienalele si cincinalele voastre culturale vor fi reduse la mutenie, iar Ambasada si Consulatul vostru se va inchide pe o perioada indefinita.

    Ha-ha-ha-ha!! Iaca atunci toate dictionarele lui Stati se vor vinde ca painea calda in Romania!

    Dar pe noi moldovenii nu ne supara inchiderea voastra. Iaca Bulgaria a venit cu bratele deschise si ne ofera vize gratuite fara priponele, adica impedimente de 2 bani. Iar cand te gandesti cat de repede ofera Bulgaria cetatenie…

    Am impresia ca toti moldovenii peste vreo 10 ani se vor declara mai mult bulgari, decat romani.

    Asa ca galusca este adanc in gura voastra spurcata, romanasilor!

  28. Ai facut inventarul la exporturi sa vezi cam cit si ce exportati ?
    o gogoasa gaurita cumva ?
    si care vezi daca nu stii, pentru ca nu exportati 🙂 , pentru ca daca ati exporta ceva, tot voi sunteti obligati sa le traduceti 🙂
    asa se trimite „exportul” 😛 , astea sunt normele, nu poti exporta fara ele.

  29. panfila dute-n bulgaria cu pluta (daca-ti dau voie ucrainieni ca iesire la mare n-aveti). Cred ca in bulgaria ti-ar fi si locul pentru ca esti o adevarata muratura!!! Ha Ha Ha Ha Ha!

  30. Ba boule – degeaba ai invatat la scoala. Citeste bine ce am scris:

    „toate exporturile spre Rep.Moldova”,

    altfel spus din Romania in Rep.Moldova!

    Asa ca voi le veti traduce in limba moldoveneasca si fara comentarii!

  31. Nu te umfla ca vei crapa, parasuta romaneasca ce esti!

    Invata geografia, romanasule – iesire la mare avem – portul Giurgiulesti, deja functional pentru tankere si in 2009 – pentru vasele de calatorii. Asa ca Romania ramane cu Constanta nemaritata!

  32. Da da portul international „Darapanatura” uitasem de el 😛 hahaha

  33. Un aflux teribil de marfa 😉 … nu stiu unde sa o mai puna din cauza vantului ce bate naprasnic, si din cauza atator exporturi exista riscul ca se darame sandramaua..
    Tinta, tocmai in moldova 😛 unde nu exporta nici dracu si tata-su a zis ca vrea devidente 😛

  34. In schimb Constanta voastra e plina de degetare numite vase?? Sau poate vaze de noapte???

    Iar referitor la expor, sa le spui cuvintele tale – companiilor exportatoare din Romania in Rep.Moldova!

    Ele se vor bucura enorm de publicitatea pe care le-o faci!

  35. Daca dupa un an de la desfiintarea URSS limbama joritara in Moldova a fost rusa, asta a fost de inteles. Daca dupa 10 ani, limba majoritare a fost tot rusa, asta…nu prea mai este de inteles. Dar cand si dupa 20 de ani limba basarabenilor este tot rusa, asta este deja o optiune politico-istorica si nu mai are rost sa-i condamnati pe romani: fiti rusi!

  36. Traduceri,drepturi,cetatenie e ca de dupa economia de piata;cini da mai mult primeste traducerea,pasaportul si viza !

    Hamalilorrrrr ! ati ajuns nu numai tradati,cedati,vanduti si invadati ca hamalii si sclavii,ci amuuuuu si ingenuncheati daca vreti sa fiti rromani !

    sunt specialisti comunistii stalinistii si criminalii,o stiu bine cum sa vo traga,chear tropoind voiosi si veseli,electati si platiti TOT de voi ,vo trag ! siiii vo trag !vo trag tare ! tare de TOT !

    trebuia de mult sa va smulgeti voi din viata sclaviei,dictaturei,propagandei si minciunei,care este Romania si aceea criminali de comunisti stalinisti,nati facuto !iar acum si aceea limba si aceea tara cred ca mai mult e buna folosita ,numai la injuraturi !!

  37. Nene, Anton!

    Ai calculat tu oare cate generatii s-au scurs de la inceperea razboiului II mondial si pana in 1989 – cand s-au inceput miscarile de destramare a URSS?

    Iti spun eu cate – exact 2 generatii. Fiecare a cate 25 de ani.
    Aceasta inafara de basarabenii care deja au dat nastere primei generatii din momentul inceperii razboiului. Generatia deja bunicilor la momentul 1939 nu o vom lua in consideratie – pentru ca se stie (in general) omul in varsta invata greu in orice conditii. Chiar si fiind fortat. Plus ca nu a avut nevoie mare sa invete sau sa-si caute de lucru…

    Asa deci avem 3 generatii de oameni care au fost impusi de un regim sever, crunt si inuman de a vorbi in limba rusa, de a scrie in limba rusa, de a intelege si gandi in limba rusa.

    Aceasta era limba numarul UNU in Republica Sovietica Socialista Moldova. Care nu cunostea aceasta limba era sortit la munca de taran-colhoznic. Taran-colhoznic, ca sa intelegi, era taranul neimproprietarit care lucra cu ziua la asociatie. Orice alt post, inclusiv presedinte de colhoz, presupunea clar si cert cunoasterea limbii ruse.

    Cunoasterea limbii moldovenesti/romane nu era obligatorie si nu era stipulata nicaieri nici macar ca cerinta facultativa. Nici la studii, nici la munca, nici la odihna…

    In 1989 dupa mai bine de trei generatii de vorbitori de limba rusa curenta, poporul Rep.Moldova renaste din cenusa si declara ca limba Rep.Moldova este limba romana, ca mai apoi in constitutie sa fie fixata sintagma de limba moldoveneasca.

    In opinia mea nu este nimic rau daca aceeasi limba se va numi in 2 feluri diferite: romana/moldoveneasca sau moldoveneasca/romana.

    Ma intreb acum, dupa atatia ani de soarta crunta si rusa (din 1939 pana in 1989) ce a facut Romania ca sa readuca limba romana in casa ei:

    1. Intreb: Cate librarii de carte romaneasca au fost construite/amenajate in Rep.Moldova din fondurile Romaniei??
    Raspuns: Niciuna. Se putea cel putin cumpara fostele librarii „Luminita” din raioane – multe din care raman si pana astazi adaposturi pentru hulubi.

    2. Intreb: Cate biblioteci de carte romaneasca au fost construite/amenajate in Rep.Moldova din fondurile Romaniei??
    Raspuns: Cateva in Chisinau. Poate in Balti si Cahul… Ce fac celelalte raioane??

    3. Intreb: Cate case ale limbii romane au fost construite/amenajate in Rep.Moldova din fondurile Romaniei??
    Raspuns: Una singura in Chisinau. Ce fac celelalte raioane??

    4. Intreb: Cate ziare, posturi de radio si tv au fost editate si deschise in Rep.Moldova din fondurile Romaniei??
    Raspuns: Cateva. Si acelea n-au fost finantate constant si la timp – ceea ce a cauzat degradarea lor si inchiderea finala.

    Fii atent – vorbim despre niste actiuni, nu donatii de bani cash! Aceste actiuni trebuiau realizate din 1989 – incoace. Nu cum latrati voi acum – ca comunistii Rep.Moldova va incurca. Stii tu oare de cand comunistii actuali sunt la putere??? Dar pana la ei de ce ati ezitat?? De ce ati dormit??

    Limba rusa continua sa predomine neoficial in Rep.Moldova din cauza ca o buna parte din actiunile mentionate mai sus, cat si alte actiuni mai subtile, au fost realizate la timp si fara impedimente de catre Rusia. Uite ca Rusia nu a dormit si nu doarme, ci actioneaza!

    Romania insa a avut, are si se pare (dupa reactiile voastre) ca va avea alte prioritati.

    Gasiti cuvintele lui Nicolae Iorga care a spus ceva despre un blestem cand Romania a cedat Basarbia Rusiei…

    Sunteti blestemati voi romanii si Romania pe vecie!

  38. ce a facut Romania ca sa readuca limba romana in casa ei.
    Trebuie sa va bage cineva cu forta pe gat daca voi nu vreti ?
    voi ce ati avut de spus cind s-a hotarat asa ceva acolo ? ca nu aici s-au hotarat chestiile astea – no coment ? pai nu mai comentati din moment ce ati inghitit si inghititi mai departe galusca primita pe nemestecate.

    In opinia mea nu este nimic rau daca aceeasi limba se va numi in 2 feluri diferite: romana/moldoveneasca sau moldoveneasca/romana.
    O opinie tare tampita – romana, se va numi numai romana si atat, fara alte inflorituri, cei carora nu le convine nu au decat, de altfel nici nu conteaza daca le convine sau nu, pentru ca oricum nu vor fi considerati vreodata romani cei care cred ca merge si cu inforituri sau cu prostii de astea.

    Cate biblioteci de carte romaneasca au fost construite/amenajate in Rep.Moldova din fondurile Romaniei ?
    Sunteti ologi sa nu puteti face si singuri ? sau cel putin ati cerut acolo sa se facaasa ceva ? s-au facut exact cate au interesat pe cei de acolo, atitea s-au facut exact cate ati dorit 😛
    Carolica tu ai impresia ca aici ne da statul roman in traista ceva ? Sau ne face si ne construieste fara sa contribuim cu nimic?
    Nu va puneti intrebarea de ce a crescut nivelul de trai daca statul nu a dat nimic ?
    Pentru ca omul care a vrut ceva si-a facut el singur sau comunitatea respectiva, lucru pe care va doare sa il faceti si voi ?
    Limba rusa predomina pentru ca sunteti prea dezinteresati (sa nu spun altceva) pentru a face tot ce va doare si va intereseaza singuri, tot timpul asteptati sa va dea cineva ceva
    Cu mana intinsa, nu iese nimic.
    Nu mai visati cu ochii deschisi.

  39. Cam astea sunt drepturile persoanelor de etnie romana Carol. (roman si nu modlovean sau moldo/roman)
    Vezi unde te incadrezi…….
    http://xtall.wordpress.com/2007/11/22/lege-nr-299/

    Romanii de pretutindeni beneficiaza de drepturile prevazute in prezenta lege, pe baza indeplinirii urmatoarelor conditii:

    a) declara, pe baza vointei liber exprimate, in conditiile prevazute de Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, ca isi asuma identitatea culturala romana, indiferent de denumirea folosita in statul de cetatenie/resedinta pentru desemnarea minoritatii respective;

    b) poseda cunostinte de limba romana corespunzatoare;

    c) detin calitatea de membru al unei organizatii reprezentative a romanilor de pretutindeni, daca exista.

  40. Sunt de acord cu comentariul Carolinei, cu exceptia blestemului final. De fapt, Romania nu se comporta ca un stat caruia i s-au rapit teritorii, dimpotriva, face tot posibilul ca sa-i indeparteze si mai mult pe romanii din diaspora, adoptand o politica aroganta fata de ei. Sa luam chestiunea vizelor. UE acorda vize pe un termen mai mare decat Romania, care face exces de zel creand ca astfel va fi mangaiata pe cap la Bruxel.
    intr-adevar, tara-muma n-are sansa sa devina vreodata mare, probabil pentru ca nu a fost niciodata imperiu, nu are experienta, dar nici mijloacele financiare ale Rusiei, sa zicem, care finanteaza toate enclavele sale din Georgia si Moldova fara a le imputa ceva compatriotilor sai. Transnistria consuma gratis gaz rusesc si beneficiaza in plus de multe alte facilitati, in timp ce Romania livreaza Moldovei energie electrica la un pret mult mai mare decat Ucraina, de aceea o cumparam de peste Prut doar cand rusii ne impun embargou economic. Prezenta Romaniei in Moldova este nula si nu poti pretinde de la populatia de aici simpatii deosebite.

  41. Sunt de acord cu comentariul Carolinei, cu exceptia blestemului final. De fapt, Romania nu se comporta ca un stat caruia i s-au rapit teritorii, dimpotriva, face tot posibilul ca sa-i indeparteze si mai mult pe romanii din diaspora, adoptand o politica aroganta fata de ei. Sa luam chestiunea vizelor. UE acorda vize pe un termen mai mare decat Romania, care face exces de zel creand ca astfel va fi mangaiata pe cap la Bruxel.
    intr-adevar, tara-muma n-are sansa sa devina vreodata mare, probabil pentru ca nu a fost niciodata imperiu, nu are experienta, dar nici mijloacele financiare ale Rusiei, sa zicem, care finanteaza toate enclavele sale din Georgia si Moldova fara a le imputa ceva compatriotilor sai. Transnistria consuma gratis gaz rusesc si beneficiaza in plus de multe alte facilitati, in timp ce Romania livreaza Moldovei energie electrica la un pret mult mai mare decat Ucraina, de aceea o cumparam de peste Prut doar cand rusii ne impun embargou economic. Prezenta Romaniei in Moldova este nula si nu poti pretinde de la populatia de aici simpatii deosebite.

  42. Vorbesti in necunostinta de cauza (cred)
    Tu ai idee la ce pret platim noi (populatia) energia aici ? De multe ori depasim UE-ul la preturi.
    Treburile s-au schimbat a fost de fapt si scandal mare pe tema asta pentru ca noi importam la pret mare energie si va faceam voua cadou ieftin. 😛 (special pe voi a fost scandalul si special pe tema energetica)
    Ar fi trebuit sa se faca vreo diferenta special pentru voi cand si aici nu sunt roze toate si sa vitregesc romanul pentru a face cadou moldoveanului (care mai si spune ca nu e roman) ?
    Daca noi platim atat nu ar fi culmea prostiei sa dam mult mai ieftin cuiva ?

  43. Doamne fereste de o astfel de situatie care sa escaleze. Suntem acelasi popor oameni bun, numai ura si neputinta ne-au despartit, este misiunea noastra sa ne regasim. Astfel de documemnte ar trebui parlite!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.