Actul Unirii Basarabiei cu Romania


actbuco.jpg

Votat de Sfatul tarii  la 27 martie St. V. 1918
 
in numele poporului Basarabiei, Sfatul tarii declara: Republica Democratica Moldoveneasca (Basarabia), in hotarele ei dintre Prut, Nistru, Dunare, Marea Neagra si vechile granite cu Austria, rupta de Rusia acum o suta si mai bine de ani, din trupul vechii Moldove, in puterea dreptului istoric si dreptului de neam, pe baza principiului ca noroadele singure sa-si hotarasca soarta lor de azi inainte si pentru totdeauna se uneste cu mama ei Romania.

Traiasca unirea Basarabiei cu Romania de-a pururi si totdeauna! 
 
Presedintele Sfatului tarii, Ion Inculet;
Vice-presedinte, Pantelimon Halippa;
Secretarul Sfatului tarii I.Buzdugan 

………………………………………………………………… 

unire.jpgActiuni la Chisinau : 

27 Martie, 2008 – Lant viu de la Sfatul tarii la Parlamentul actual al R.M.

unirea.jpg

Referinte :

Cronologia evenimentelor 1914 – 1918:

Spre Marea Unire

……………………………………………………… 

Situatia Transilvaniei in 1918 din documente

  • Introducere
  • Informare adresata de St. Pichon lui G. Clemenceau, cu privire la situatia din Transilvania. 1918 octombrie (10)/23, Paris.
  • Raportul lui E. Fürstenberg catre Ministerul de Externe German despre esuarea tratativelor dintre romanii din Transilvania si Guvernul ungar… (6 decembrie 1918)
  • Nota a Foreign Office-ului cu privire la Consiliul National al Unitatii Romane si la necesitatea recunoasterii acestui organism, ca singurul care reprezinta natiunea romana. (octombrie 20)/noiembrie 2, Londra.
  • Raportul comitelui suprem al comitatului Caras Severin catre Jaszi Oszkar, referitor la nelinistea din comitat… (octombrie 24)/noiembrie 6 1918, Lugoj.
  • Raportul lui Lerchen, consulul Germaniei la Brasov, catre cancelarul Max von Baden, despre starea de spirit si rolul hotarator al romanilor – ca majoritate zdrobitoare – in chestiunea formei politice viitoare a Transilvaniei. (octombrie)/noiembrie8 1918, Brasov.
  • Scrisoarea lui Vasile Stoica, vicepresedinte al Consiliului National al Romanilor din Transilvania si Bucovina, de la Paris, adresata secretarului de stat al SUA, Robert Lansing, dupa incheierea pacii cu Germania.  
  • sursa : www.cimec.ro


    186 de răspunsuri la “Actul Unirii Basarabiei cu Romania”

    1. observati acest detaliu:
      din punct de vedere al compozitiei etnice, romanii reprezentau majoritatea populatiei, atat inainte de primul razboi mondial, cat si dupa sfarsitul acestuia, reprezentand aproximativ 92% in Vechiul Regat si circa 70% din totalul populatiei Romaniei intregite in 1920
      interesant…

    2. Chiar acesta-i textul? Am dubii… Cel putin, niste virgule lipsesc.

    3. Confirm identitatea cu facsimilul pe care il detin in volumul jibiliar dedicat Monotorului Oficial.

    4. Va ramas sa va mangaiati numai cu amintirile, romanasilor!

      Nu mai pupati voi pamanturi basarabene in vecii vecilor! Si singuri stiti de ce!

    5. Cei care nu au putut fi prezenti la premiera filmului „Ultima vara inocenta a ªtefaniei Moldovanu” in ce alt context ar putea vedea filmul? Este buna ideia cu torrentul, mai ales daca chiar este indicat ca filmul sa fie promovat atat in Moldova cat si in Romania. Ma intreb daca nu este si mai bine ca acest film sa fie rulat in cat mai multe orase din Romania, am putea incepe spre exemplu cu Iasi, la aceasta pot sa contribui..
      Va multumesc anticipat pentru raspuns!

    6. „Nici nu ne trebuie Carolina, pastrati-le sanatosi.”

      Multumim pentru atitudine. Macar asa intelegem ce vreti cu adevarat.

      ————————————–

      Deci concluzii:

      1. Unirea Rep.Moldova cu Romania nu se va face niciodata. Romanasii stiu de ce!
      2. Re-stabilirea cetateniei Romaniei – in conformitate cu legile Romaniei. In caz de tergiversari, scorneli, scarpinat in fund manifestat de romanasi sau in caz cand legile romanesti sunt „strambe” – CEDO sa-i judece. Invit conationalii mei din Rep.Moldova sa inainteze dosarele la CEDO regulat si in masa!

    7. Intelege ce vrei, e treaba ta. Mai bine nu ai prostii oamenii cu CEDO, ca-si cheltuiesc putinii bani degeaba. Celor care totusi vor, ar fi bine sa nu uite ca innainte de CEDO, trebuie sa pierdeti la tribunalele romanesti,DEFINITIV, ca sa va fie acceptata plingerea. Problema e ca pe cine chemati in judecata in tribunalele romanesti, nu de alta dar cum mi-a spus azi un prieten judecator, statul roman poate expulza pe oricine considerat indezirabil pe teritoriul sau. Carolina, specialista in drept international, uita ca acordarea cetateniei romane, tine strict de VOINTA ROMANIEI, nu de ceia ce vor altii. Asa cred ca e si in Republica Mldova, de fapt cam peste tot. Statul roman poate sa invoce cind vrea lipsa de loialitate fata de Romania a solicitantului cetateniei, si gata, totul s-a terminat. Strimbe sau nu legile pentru cetatenie, sunt suveranitatea Romaniei, nu a UE, fapt confirmat chiar de functionarii europeni. Asa ca ADIO VISE DE IMBOGATIRE CAROLINA CU BANI ROMANESTI.

    8. Din pacate unirea RM cu Romania (sau initierea procesului de aderarea a RM la UE) nu se va face cel putin atat timp cat RM nu va avea granite bine definite. Situatia actuala ii convine de minune Clanului Voronski (cu cat o abureste mai mult cu reintregirea Moldovei cu atat are viata mai lunga la conducere). Cu parere de rau (pentru teritoriile care apartin de drept Basarabiei, si ma refere aici la spatiul din dreapta Nistrului), cred ca toti moldovenii ar trebui sa inteleaga ca Transnistria nu va mai face parte niciodata din RM, iar daca prin absurd va face parte va constitui piatra de moara care o va trage la fund sau calul troian al Rusiei. Starea acuala de incertitudine lucreaza extrem de bine in favoarea lui Voronin.
      Vis-a-vis de cetatenia romana, as fi de acord cu acordarea ei in masa cu o singura conditie: moldovenii sa nu-si vanda proprietatile sau sa paraseasca masiv RM si sa lase tara pe mana rusilor.
      In ceea ce priveste CEDO, le urez mult succes celor care se simt nedreptatiti de statul Roman 🙂

    9. „..cred ca toti moldovenii ar trebui sa inteleaga ca Transnistria nu va mai face parte niciodata din RM..”

      Cind spui asta, atunci as crede ca trebuie sa intelegem ca Basarabia nu va mai face parte niciodata din Romania.

    10. Panfile!
      Parerile tale nu dau interes nimanui, dar mai ales, cine te-a rugat sa-ti expui parerile tale primitive.
      Sunt deacord, Unirea nu se poate face in 2 zile, si stiu ca pe cinci de gete procedurile(absolut toate). Pursisimplu ne trebuie timp. Cum dam jos comunismul, noi intr-un an putem obtine rezultate f.bune. Dar daca ar fi toti cetatenii RM atit de interesati ca tine, cred ca chiar niciodata nu sa-r face, oricum tine cont, ca multi sunt pentru. Sa stii ca niciodata in cazul dat e imposibil sa existe

    11. socolenco, ai perfecta dreptate.
      Transnistria, nu va mai fi niciodata a RM. Eu mai demult inca am spus va fi insula transnistria a Rusiei. Multe sunt de spus pina acolo, dar mai bine… taci si faci. Pina in 2010 se vor produce schimbari f.imortante pentru RM, extrem de imortante. Nu comentez.
      Ve-ti vedea.

    12. George, tu nu crezi in unire, dar in Moldova multi isi mai doresc unirea si atunci ce faci cu ei? Le spui si lor ca sunt oportunisti? Dar daca au intr-adevar rude in Romania, daca vor sa isi viziteze cind vor ei acele rude, atunci pentru ce le mai trebuie vize? Cred ca Romania este pusa intr-o dilema: acum ori niciodata! Daca nu mai suporta si de data asta ideia unirii, atunci intr-adevar nu va mai fi nici o unire niciodata si apele se vor potoli, dar pina atunci vor mai fi f tulbure: si apele Nistrului si Prutului.. doar ele stiu sa ne asculte durerea, doar ele ne sunt martore, doar ele ne ‘imbratiseaza’ si ne compatimesc..

    13. Alehandros, probabil nu ai observat ca mai sus fac o trimitere si am scos o parte de comentariu ca citat.

    14. Eu cred in Unire, sincer. Ma multumeste si Romania la felul cum arata astazi…. Nu pot sa imi imaginez o viza ca sa vad marea…sau muntele… oricare. Trebuie facut ceva… Voi nu aveti de pierdut decat politicienii (partea proasta, pt ca ei hotarasc)… Cu voi Romania va fi mai puternica… Sper ca va veti da seama, unitatea romaneasca e de necontestat….

    15. Sokolenko,ai revenit dar inca tot esti tulbure la cap ca apele Nistrului si Prutului :)Esti un maldavan made in Stati

    16. Socolenco!
      Nu am fost atent, la parerea ta, scuze. Dar oricum eu nu-mi schimb concluzia in ceea ce am spus.

      A”L”E”X
      In felul cum vorbest crezi ca dai dovada de un cap pe umeri. Mai sigur il tii in buzunarul din urma al pantalonilor, adica in fund. Ai o logica si etica extrem de limitata. Da tu frate nu stii cit face 2+2, atunci ce mai faci aici. Iti propun sa va luati in casatorie cu Carolina Panfil. Ve-ti fi o pereche impecabila doi barbati cu viitor icurcisat 😆

    17. Alehandros ti-am spus sa te gandesti bine inainte de a scri ceva,viziteaza bologul lui Socolenko ,mai presis aici http://skynet.ilive.ro/wp/about#comment-133 si vezi ce scrie,asta viseaza ca si Voronin si Stati la Moldova Mare.Daca mai sunt multi de astia ca Socolenko in partidul lui Filat,e clar deja cine sunt,nu degeaba ii canta si Carolici osanale lui Sokolenko asta.

    18. Socolenco, eu nu cred si nu doresc unirea in care crezi tu. Nu-mi doresc nicidecum largirea frontierei statului in care traiesc acum, cu pretul „imbibarii” cu mentalitati bolsevice de care da dovada multi ca tine in RM. Romanii nu au nevoie de conditii impuse de basarabeni pentru apropiere, nemaivorbind de unire.

      Daca inca mai crezi ca ne „arde” asa de mult sa avem inca un teritoriu incat sa acceptam CONDITI va inselati amarnic. Nici o regiune prezenta din Romania nu e mai presus decat cealalta. Vreti FEDERATIE puteti avea FEDERATIA CONSTELARA a Republicii Moldova cu atatea entitati cate milioane de oameni sunt in RM (parca 3,2 mil).

      II doresc un viitor stralucit Republicii tale oriunde s-ar indrepta aceasta : CSI ori UE.

    19. Pentru Carolina Panfil:

      Pai draga Carolina, nici noi romanii nu mai dorim unirea Basarabiei cu Romania. Noi stam bine asa cum suntem acum, tara merge spre bine, iar lumea este optimista si spera sa fie din ce in ce mai bine. La voi basarbenii cred in Voronin, rusi si comunisti, deci asta este vrerea voastra, ati votat pentru asta si veti mai vota si in 2009 pentru asta. Asa ca suntem de aceeasi parte a baricadei, Carolina!

      Intre noi si voi este o prapastie in gandire, mentalitate, conceptii de viata. Prutul imparte doua lumi diferite, limbi diferite, un regim democratic de o dictatura comunista. Nici un roman nu doreste sa mearga in directia spre care mergeti voi. Asa ca nu trebuie sa ne mai incomodam. Voi stati acolo in Basarabia, si nu ne mai deranjati pe noi cu cetatenii. Exista oare vreun roman care sa ceara cetatenia lui Voronin si Greceanii?

    20. Pentru Carolina Panfil:

      Ma faci sa rad, draga Carolina. Daca eu as cere cetatenia basarabeana lui Voronin, mi-ar acorda-o? Oare eu, roman moldovean din Vaslui, am dreptul sa cer si sa dau in judecata la CEDO statul strain Republica Moldova pentru ca nu vrea sa-mi acorde cetatenia basarabeana? E dreptul si vointa voroninului si comunistilor vostri daca sa-mi acorde sau nu cetatenia lor. Voi nu v-ati nascut pe teritoriul Romaniei, asa ca acordarea cetateniei romane basarabenilor este un privilegiu, si nu un drept. Romania va da cetatenie romana numai celor care o merita, si nimic mai mult. La buna auzire, dragi basarabeni!

    21. Alegz, tu citeste atent, caci acolo pe acel site am scris de coeziune si de unire virtuala a Moldovei, pentru ca nu e nimic rau daca vreau sa cunosc mai mult moldovenii din partea cealalta a Prutului. Stii de ce ma intereseaza asta? Iti spun: pentru ca am speranta ca macar ei ne vor intelege mai bine. Oricum ii considerati saraci ca si pe noi, de fapt ii desconsiderati la fel ca si pe noi. Poate ca e si normal ca un ardelean sau roman din Regat, asa cum se spune, sa nu ne poata intelege atit de bine cum ar putea sa ne inteleaga un moldovean. Daca vrei sa stii, moldovenii din Romania, pe linga faptul ca se considera romani ei nu ascund ca sunt si moldoveni, atunci noi de ce trebuie sa ne ascundem ca suntem mai intii moldoveni si pe urma romani? Sau crezi ca este vreo diferenta in asta? Eu nu as crede. Si tine cont si de ceea ce iti spune Alehandros, pentru ca daca continui cu injurii mai mult nici nu iti mai raspund.

    22. George, te inteleg perfect. Esti cam fricos. Cu toate ca esti moldovean si tu nu sper ca ai putea sa ma intelegi mai bine. Nu am sa incerc sa te contrazic sau sa te conving ca nu ai dreptate. Cred ca te consideri destul de luminat si asa. Mersi pentru urari!
      Apropo, vreau sa depun dosarul, imi dai voie?

    23. Tocmai asta-i diferenta, Socolenco, ca e cum spui tu, prima data moldoveni si apoi romani. Moldovenii nostrii aproape unanim nu sunt deacord cu o asa blasfemie. In Romania TOTI suntem romani, si apoi doar ca sa spun din ce parte a Romaniei ma trag, spun ca-s Ardelean.

      Cunosc destui ardeleni de ai mei care spun ca in Ardeal se traieste mai bine, dar ai auzit tu vreun ardelean sa faca petitie pentru despartirea de Romania? Nu ma refer la pseudointelectuali tembeli, ce la oameni seriosi care stiu cum se cistiga piinea.

    24. Mircea, atunci cum as putea eu spune ca sunt roman, daca nu m-ai crede? Uite cum mi se transcrie numele de fiecare data: din Socolenco in Sokolenko. De ce? Crezi ca nu imi dau seama? Pot sa ma consider cel mai roman dintre romani, dar n-o sa ma creada nimeni. Mai bine ma consider roman doar in inima mea. Si nu imi este rusine sa spun ca sunt moldovean tot asa cum si moldovenilor din Romania nu le este rusine sa se considere moldoveni chiar daca sunt mai intii romani.
      Cind se realizeaza unirea ma voi considera roman si apoi moldovean, dar pina atunci cred ca nu o sa fie gresit sa ma consider mai intii moldovean si apoi roman.

    25. Lui Socolenco ii au crezare pentru ca nu stiu ce am fi facut noi sa fi fost in situatia si in conditiile in care au fost ei, oricum am fost, noi tot ca romani am existat, pe cand la ei chiar si numele a fost sters blamat si infierat, lucru inexistent la noi.
      Ce am fi facut noi in situatia lor, sa fi fost instrainati din fasa de aceste lucruri ? De ce identitate ne-am fi agatat oare ? Nu-l blamez ca se agata de moldoveni dovedeste ca ceva are si simte, mai rau era daca se agata de rusi.

      Regasirea identitati ar fi trebuit sa fie prima problema si la ei, de inceput ceva a inceput dar foarte prost, iese ca nu prea intereseaza, mai mult intereseaza obtinerea cetateniei decat stabilirea adevarului direct in RM aCOLO UNDE E ADEVARATA PROBLEMA IDENTITARA, mai este si problema rusilor moldoveni carora li se accepta fara nici un fel de probleme privilegii de limba oficiala in RM desi sunt minoritati si se poate dovedi clar provenienta. Va e jale de dracu cand dracu v-a facut numai belele ?
      Si asa problema incepe sa miroasa tot mai rau.

    26. Anonimus, eu cred ca prea mult importanta se da chestiei identitare: moldovean sau roman. Oare mai are asta vreo importanta cind se stie ca si romanii si moldovenii si ardelenii sunt locuitori ai celor trei tari romanesti: Ardealul, Moldova si Tara Romaneasca? Gasesc de multe ori ca pretext faptul ca ne consideram moldoveni de parca ar fi o crima. Va place sau nu dar cel mai mare dintre romani, care a fost Stefan cel Mare, a fost domnitorul Moldovei si a moldovenilor, deci a fost si el mai intii moldovean. Nu cred ca domnitorul Stefan cel Mare daca s-ar ridica acuma din mormint s-ar considera roman. Dar toate astea s-au intimplat atunci cind erau alte conjuncturi si imi pare rau ca acum ajungem sa polemizam pe asemenea teme cind stim cu totii ca daca vorbim aceiasi limba asta automat ne spune ca avem aceiasi stramosi, or asta este cel mai important lucru ca sa dorim sa ne apropiem fara conditii sau pretexte: ca noi suntem deja cetateni europeni, dar voi comunisti. Au sa plece si comunistii si toti se vor duce ca doar si noi toti suntem muritoti si lucrul care conteaza cel mai mult este sa dam dovada de cultura inalta si intelepciune. Nu trebuie sa sacrificam idealurile pentru care au luptat secole la rind stramosii nostri pentru interes propriu acum.
      Daca nu se doreste unirea, atunci as vreau sa aud o declaratie a presedintelui Romaniei pentru Moldova ca toti sa-si ia de-o grija odata ce majoritatea romanilor din Romania nu isi doresc acea unire. Asa spunea si Mircea ca Basescu doar mai tare ne chinuie cu declaratiile lui pentru ‘marea de romani’ din Moldova odata ce nu le va putea onora.

    27. Anonimule, dar romanii ardeleni si-au pierdut identitatea in cei peste 900 de ani de ocupatie? Pe ei nu au incercat sa-i distruga? Ce dracu, au fost sub acupatie aproape un mileniu, innainte de apariatia voievodatelor Moldovei si Valahiei. Si totusi nu au disparut in neant, ce erau majoritari in Ardeal in 1918. Si stiau ce-s, ca altfel crezi ca mai era adunarea de la Alba Iulia? Strabunicii mei si-au refacut numele maghiarizate in 1919 la nici un an de la Unire, si doar lipsa numarului suficient de notari, a facut ca aceasta operatie sa dureze un timp mai lung. Vad ca in Repunlica Moldova stau bine mersii, cu nume rusificate, si nici nu le pasa. Pai de acolo incepe patriotismul, restul vorbe pentru cei care nu stiu cu ce se maninca tradarea.

    28. Socolenco ai scris „Iti spun: pentru ca am speranta ca macar ei ne vor intelege mai bine. Oricum ii considerati saraci ca si pe noi, de fapt ii desconsiderati la fel ca si pe noi. Poate ca e si normal ca un ardelean sau roman din Regat, asa cum se spune, sa nu ne poata intelege atit de bine cum ar putea sa ne inteleaga un moldovean.”

      Fals, cat se poate de fals.

      In primul rand romanii se considera romani intai de toate si mai apoi ardeleni, moldoveni ori olteni sau romani din Moldova, Ardeal ori Oltenia.

      In al doilea rand, mai devreme sau mai tarziu, vei ajunge la concluzia mea ca, mai curand va vor intelege romanii din Muntenia ori Ardeal decat cei din Moldova, deoarece in Moldova are loc primul contact cu basarabenii. Iar cand ajungeti in Romania va lafaiti in rusa, idolatrizati maretia apusa a imperiului sub care ati stat sute de ani facand din aceasta perspectiva comparatie cu Romania. Romanilor oriunde s-ar afla ei NU LE PLACE asta. Cei din Muntenia ori Ardeal nu prea au contacte cu basarabenii (poate doar centrele universitare), de asta iti spun sincer ca mai pro apropierea de basarabeni sunt cei mai departe de RM. Sa nu intelegi insa ca moldovenii sau romanii in general va urasc, nu nicidecum. Dar le sunteti indiferenti, datorita arogantei cu care va afisati in Romania. Spuneti: Noi in RM sau in fosta URSS eram mari si tari. OK, stati acolo mari si tari.

      Cat despre cererea ta pentru cetatenie iti spun atat: Nimeni nu m-a intrebat daca sunt sau nu de acord cu legea redobandirii cetateniei. Eu as fi fost de acord ca acea lege fundamentala sanatatii poporului roman sa fie validata printr-un referendum national. Poporul sa spuna ce doreste nu-i asa?

    29. De unde stii Socolenco, ca nu te-as crede, dar vad ca nu o faci. De ce? De ce i-ti pasa daca esti crezut sau nu. Asta e mai important pentru tine?
      Stefan Musat nu are importanta daca a fost moldovean sau nu, din moment ce a fost domnitorul unei PROVINCII a Romaniei de azi. Oare de ce crezi ca a fost bine aducerea, CELUI MAI MARE ROMAN IN VIZIUNEA MEA, Carol I , tocmai pentru stoparea unor astfel de discutii inutile, printre altele. Si NEAMTUL, a facut mai mult pentru Romania decit multi domnitori bastinasi, pentru voievodatele peste care au domnit.
      Nu faptul ca nu suntem cetatenii aceleasi tari ne desparte, Socolenco, ce tocmai separatismul dintre identitatea de roman sai moldovean. Dar trebuie sa vezi asta, altfel toate ramin precum sunt azi.

    30. Mircea, ptr moldoveni, ca tot isi zic moldoveni 🙂 , problema identitatii a romanismului nu a fost impamantenita cum a fost la noi, ce stiu ei foarte clar e moldovean, asta a ramas neatins de aia se si dau moldoveni, cam asta stiu majoritatea, e mai aproape moldovean decat roman, de asta nu s-a atins nimeni si de asta a si ramas.
      Acum, ca sa ceri cetatenie romana si sa mai spui moldovean mai departe deja mi se pare … un fasait, cineva minte de rupe.

    31. Da Anonimule, e mai mult decit fisit e impertinenta, sa ceri cetatenia romana in mod preferential, declarindu-te moldovean Daca vor sa ramina in continuare moldoveni, nici o problema, sa fie sanatosi si la le fie de bine, dar cetatenia e normal sa o solicite ca ori ce alt strain. Ca oricum, brinza e pe bani.
      Nu vor sa inteleaga si pace, ca ei pot alege, nu sunt in situatia celor din Ucraina.

    32. „Iar cand ajungeti in Romania va lafaiti in rusa, idolatrizati maretia apusa a imperiului sub care ati stat sute de ani facand din aceasta perspectiva comparatie cu Romania. Romanilor oriunde s-ar afla ei NU LE PLACE asta.”

      George, uite, Oleg Serebrean spunea intr-un interviu: „Oamenilor nu le plac “superiorii” prin definitie. E o reactie care vine din subconstient.”

      Daca basarabenii mai cunosc si rusa asta poate ca i-ar face sa se lafaiasca putin si anume asta nu place celora din Romania, asa-i? Ia spune, tie iti este ciuda ca altii cunosc o limba straina in plus? Pentru asta ai putea sa urasti pe altul caci cunoaste germana de exemplu, ori anume ca este vorba de limba rusa si urasti pe rusi, deci urasti si limba rusa, deci urasti si pe cei ce cunosc rusa, adica pe si basarabenii care o cunosc chiar daca nici nu o mai folosesc si poate ca unii au si uitat-o in mare parte?

    33. Socolenco, a vorbii rusa de catre etnicii moldoveni, in Romania, nu o vezi ca o sfidare, provocare, numeste-o cum vrei, a romanilor? Nu-i vorba de cunostintele de limba rusa, ce de cine si unde o vorbeste. Ai un stil de a „interpreta” cele scrise de altii, si-s multi moldoveni ca tine, care dovedeste prapastia dintre mentalitatile noastre. Si asta diferentia za pe romanii din Romania si romanii din Republica Moldova de moldovenii din Republica Moldova. Se observa cu ochiul liber.

    34. Eu nu o vad ca o sfidare faptul ca cineva vorbeste rusa in Romania. Si de ce limba rusa sa fie limba interzisa acolo? De ce engleza da, germana da, dar rusa nu? Eu cred ca cei care au probleme de mentalitate sunt anume multi romani din Romania care nu inteleg ca trebuie sa accepte pe toti romanii indiferent cit de rau pot sa vorbeasca romaneste sau poate ca chiar au uitat limba romana. Cind Romania va intelege ca asta este doar spre folosul ei, atunci nu se va impotrivi ca sa existe in Romania si minoritatea ruseasca si bulgara si ucraineana si astfel si unirea va fi mai rapida. Problema nu consta doar in mentalitatea celora din Moldova care isi spun fie romani sau moldovenii, dar problema este si in cetatenii romani din Romania care nu pot accepta pe toti asa cum sunt ei si mai apoi sa le cultive valorile romanesti. Cred ca iar ai sa spui, dar stii ca si asta costa? 🙂

    35. Inteleg ca poate multi asta stiu – moldoveni, dar cand cer redobandiri nu vad nimic suspect de unde le provin drepturile ?
      De aia am zis ca au pornit PROST cu desteptarea .. in alta directie, Romania nu acorda cetatenie moldoveneasca, ci romana, daca tot va zbateti pentru redobandire cetatenie sunteti constienti (sper) ca nu puteti fi decat romani.
      In baza stramosilor ROMANI cereti redobandire, rezulta ca asta sunteti si voi ca de asta CERETI sa redeveniti romani (asa mi-ar place sa cred desi se vede altceva).
      Si daca tot sunteti asa de multi cum se face ca acolo e tot moldovenismul e in floare ? de ce nu iese la iveala si in RM romanul ? nu ati cazut din cer pentru redobandiri si din moment ce stiti care va sunt drepturile cand cereti redobandire cum de nu vedeti si ce sunteti acolo ?
      Acolo sunteti moldoveni si aici romani ?

    36. Bai Sokolenko,tipi de astia ca tine nici nu merita alt dialog,esti o lichia comunista cu mintea bolnava ca alde Stati si Voronin,care viseaza o „Moldova mare”,vad ca ti-ai sters urmele,dar nu uita ca scrierile tale mizerabile s-au pastrat in memoria cash,vedeti de exemplu asta http://209.85.135.104/search?q=cache:ZjXeJR5OXywJ:skynet.ilive.ro/wp/simtul-unitatii+despre+skynet&hl=ro&ct=clnk&cd=12&gl=ro&lr=lang_ro ,se vede clar ca esti un fan de a lui Stati.

    37. Anonymous-ule,parca erai pentru moldovenismul asta primitiv,ca ti-i interesant ce scrie maldavanul Sokolenko,acuma iti critici protejatu ❓ Si ca sa nu uit,unde-i http://skynet.ilive.ro/

    38. Anonimule,ce-i cu tine,parca-ti placea moldovenismul si ce scrie maldavanul Sokolenko,acum iti critici protejatul ❓ 😛

    39. Nu sunt contra la a fi moldovean 🙂 dar sa stii ce e un moldovean ca nationalitate.
      Pot admite ca ok si treaba asta daca asa se simt cei de acolo si ASA VOR
      Dar ca sa te dai moldovean si sa joci ofticat SI CU cetatenia romana pe 2 fronturi mi se pare un pic (mai mult) nesimtire.
      Daca esti moldovean nu ai ce sa mai ceri REDOBANDIRE
      DOBANDIRE DA o poti cere ca pe orice alta nationalitate suplimentar, dar nu REDOBANDIRE deja intrati in minciuni pana in gat.

    40. Pai asa si este: eu sunt un descendent a unui cetatean roman si intrucit conjunctura ne-a bagat in cap moldovenismul acesta, eu il constientizez si vreau sa devin roman. Asta tot e bine, nu? Nu sunt oportunist. Daca legislatia Romaniei ar fi fost altfel incit sa nu fi putut redobindi cetatenia nu era sa ma intrsiteze mult. Moldova oricum va avea sanse sporite de aderare la Uniunea Europeana dupa 2009. Dupa cum vezi nici chiar daca la Praga pot sa depun dosarul fara programare oricum nu m-am grabit sa il depun de cum am aflat despre asta. Pina in vara poate reusesc sa il depun, caci jumate de an in plus sau minus nu conteaza asa mult. Principalul este sa fim acceptati asa cum suntem si sa fim ajutati daca nu intrunim conditiile pentru a ne putea considera pe buna dreptate cetateni ai Europei.
      Imi este interesant daca unirea se va realiza daca Moldova adera la UE. Imi pare ca daca dupa citiva ani reusim sa aderam, atunci unirea cu atiti mai mult nu va fi dorita.
      Apropo, ce oportunitati de munci prin Romania? Aveti ceva oferte pentru noi cetatenii basarabeni care cunosc si rusa si in caz de necesitate pot sa o vorbeasca chiar? Hai sa vorbim despre ceva mai constructiv, de ce sa polemizam la infinit ce si cum se identifica. Eu daca ceva sunt dac, voi? 🙂

    41. HALEX, eu sunt roman, dar roman instrainat si stii de ce? Pentru ca Romania ne-a cedat uniunii sovietice in 1940. Deci am fost tradati si hai sa incheiem tema asta ca nu aveti ce ne reprosa acum. Noi suntem toti fosti cetateni romani, ce nu e clar? Bunicul meu a fost chiar inregimentat in armata romana si a luptat pentru Romania mare. Asta ma motiveaza sa redobindesc cetatenia. Deja ce spun eu acuma de moldovean si apoi roman sau roman si pe urma moldovean nu are nici o importanta.

    42. SOKOLENKO,indivizi ca tine nu merita sa aiba cetatenia romana, ai sanse s-o primesti numai pe cea a statului virtual „Moldova mare” creata in minti bolnave ca alde Stati si tine :mrgreen: si nu mai scrie aberatiile tale tampite,ai sa vezi tu Moldova in UE la pastele calului,la toamna in mai.

    43. „Cind Romania va intelege ca asta este doar spre folosul ei, atunci nu se va impotrivi ca sa existe in Romania si minoritatea ruseasca si bulgara si ucraineana si astfel si unirea va fi mai rapida.”

      Nu ne cunosti de loc Socolenco, numai crezi asta. Adica sa-i primim la noi pe cei care ne-au facut cel mai mult rau? Da ce crezi tu Socolenco, ca romani-s masochisti?

      „Eu nu o vad ca o sfidare faptul ca cineva vorbeste rusa in Romania. Si de ce limba rusa sa „fie limba interzisa acolo? De ce engleza da, germana da, dar rusa nu? Eu cred ca cei care au probleme de mentalitate sunt anume multi romani din Romania care nu inteleg ca trebuie sa accepte pe toti romanii indiferent cit de rau pot sa vorbeasca romaneste sau poate ca chiar au uitat limba romana.”

      Si un strain invata romaneste in 2-3 ani, asa ca daca dupa 17 ani nu au invatat, aia nu-s romani, si nu ni-i trebuie.
      Da rusa atunci cind o vorbesc moldovenii in Romania ne deranjaza, iar daca nu faci efort sa te schimbi sa fii ca noi, lasa-ne in pace. De ce numai noi sa ne schimbam iar voi Socolenca nu. Astea-s lucruri cu care nu se negociaza, ori le accepti, ori cu noi nu faci casa buna.

      „Moldova oricum va avea sanse sporite de aderare la Uniunea Europeana dupa 2009.”

      Cred ca glumesti, nici noi care eram mai avansati nu indeplineam conditiile de aderare in totalitate, si tu ar trebuii sa stii cam ce se cere pentru aderare, ca doar traiesti in Cehia.

      „Principalul este sa fim acceptati asa cum suntem si sa fim ajutati daca nu intrunim conditiile pentru a ne putea considera pe buna dreptate cetateni ai Europei.”

      Aceiasi placa, sa nu faci nici un efort pentru a te schimba, iar romanii sa inghita orice.
      Pai cum sa ajuti atunci?

      Doamne, cum pot gindii unii oameni asa, si reusesc sa supravietuiasca.

    44. Sokolenko,asta nu tot tu ai scris-o pe blogul tau?
      „De mai multe ori aud pareri precum ca moldovenii nu sunt uniti, ca sunt mai mult independenti sau aleg sa se adune doar in anumite grupuri. Ma gindeam si eu care as fi cauza ca nu putem sa fim si noi mai uniti, pentru ca in unele cazuri conteaza foarte mult acesta coeziune dintre membrii unui grup etnic. Odata ce apartenenta la un grup etnic nu ne poate uni, inseamna ca forta cu care ne atrage este cu mult mai mica decit alte forte care au rol de a ne razleti mai mult.
      Ma uit ca si politica dusa de actuala administratie, care prin moldovenismul lor vor sa ajunga in a inviora putin din patriotismul nostru, putin din mindria de neam, care in ultima vreme cunoaste perioade destul de grele. Se incearca formarea de diaspore in toate tarile unde traiesc moldoveni originari din Republica Moldova, chiar si in Romania a fost o incercare de a forma diaspora moldovenilor, dar esuase mi se pare. In acest sens au si fost planificate fonduri pentru distribuire. Pot sa spun ca salut aceasta initiativa a guvernarii, iar asemenea lucruri trebuiau intreprinse chiar din 2001 de cind au venit la guvernare si nu doar acum.
      Cred ca adevarata cauza a acestei degradari de identitate pe care o traim acum este rezultatul dezmembrarii teritoriului istoric Moldova – acolo unde toti erau locuitori moldoveni inca de pe vremea lui Stefan cel Mare. Din anul 1812 de pe vremea anexarii Basarabiei la Imperiul Rusesc Moldova a fost sortita la degradare de identitate si mai cu seama la degradarea simtului unitatii. Iata asta este cauza la toate disputele din ultima vreme duse de guvernare si opozitie, cauza ca noi moldovenii nu avem forta sau poate ca nici dorinta destula ca sa ne adunam singuri oricit de departe de casa am fi.
      Imi amintesc si acum cit de surprins am fost cind am aflat ca chiar si in Romania mai exista o Moldova si de multe ori citesc cum multi cetateni romani au descoperit ca si in Republica Moldova se vorbeste o limba pe care o inteleg perfect privind din intimplare postul de televiziune de la noi.
      Toti stiu ca cineva are o vina pentru toate aceste lucruri care ni s-au intimplat si inca urmeaza sa ni se intimple. Toti stiu ca asa ceva nu este normal si se incearca a da diferite interpretari pentru a justifica o pozitie sau alta. Totusi adevarata raspunzatoare de dezmembarea Moldovei trebuie sa se faca Rusia si ar proceda foarte corect daca ar incerca prin efortul sau sa ne ajute sa unificam intr-un trup toate teritoriile pierdute. Dupa cum vedem ca problema transnistreana nu se mai rezolva usor ne dam seama ca Rusia are alte griji acum decit a corecta greselile facute in trecut. Spiritul si simtul unitatii inca traieste in multi cetateni ai Republcii Moldova chiar daca si ei sunt foarte razletiti de diferite interese. Adevarata forta a identitatii o vom simti atunci cind toti moldovenii vor fi uniti prin alipirea acelor teritorii care mai pot fi recuperate chiar si sub umbrela altui stat. Principalul acum este de a uni toate teritoriile care apartineau Moldovei, ca sa incepem si noi putin cite putin sa incercam acest simt al unitatii care ne este atit de strain.”
      Mai spui si dupa asta ca nu esti tu un comunist ,fan de a lui Stati ?

    45. Mircea,Sokolenko vrea sa stea intins sub copac si sa-i cada ceva in gura fara nici un efort 😛

    46. Pentru moldoveni singura chestie corecta (din pct de vedere al romanilor) ar fi Acordarea cetateniei, la modul cum se face pentru toti ceilalti indeplinind procedurile care se cer pentru Acordarea cetateniei romane, si nu cu redobandiri.
      Din moment ce inca mai pastrati pe cea moldoveneasca – nu mai este REDOBANDIRE, e doar o afacere.
      Cine a renuntat la cea moldoveneasca dupa ce a redobandit romana ?

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată.