Actul Unirii Basarabiei cu Romania


actbuco.jpg

Votat de Sfatul tarii  la 27 martie St. V. 1918
 
in numele poporului Basarabiei, Sfatul tarii declara: Republica Democratica Moldoveneasca (Basarabia), in hotarele ei dintre Prut, Nistru, Dunare, Marea Neagra si vechile granite cu Austria, rupta de Rusia acum o suta si mai bine de ani, din trupul vechii Moldove, in puterea dreptului istoric si dreptului de neam, pe baza principiului ca noroadele singure sa-si hotarasca soarta lor de azi inainte si pentru totdeauna se uneste cu mama ei Romania.

Traiasca unirea Basarabiei cu Romania de-a pururi si totdeauna! 
 
Presedintele Sfatului tarii, Ion Inculet;
Vice-presedinte, Pantelimon Halippa;
Secretarul Sfatului tarii I.Buzdugan 

………………………………………………………………… 

unire.jpgActiuni la Chisinau : 

27 Martie, 2008 – Lant viu de la Sfatul tarii la Parlamentul actual al R.M.

unirea.jpg

Referinte :

Cronologia evenimentelor 1914 – 1918:

Spre Marea Unire

……………………………………………………… 

Situatia Transilvaniei in 1918 din documente

  • Introducere
  • Informare adresata de St. Pichon lui G. Clemenceau, cu privire la situatia din Transilvania. 1918 octombrie (10)/23, Paris.
  • Raportul lui E. Fürstenberg catre Ministerul de Externe German despre esuarea tratativelor dintre romanii din Transilvania si Guvernul ungar… (6 decembrie 1918)
  • Nota a Foreign Office-ului cu privire la Consiliul National al Unitatii Romane si la necesitatea recunoasterii acestui organism, ca singurul care reprezinta natiunea romana. (octombrie 20)/noiembrie 2, Londra.
  • Raportul comitelui suprem al comitatului Caras Severin catre Jaszi Oszkar, referitor la nelinistea din comitat… (octombrie 24)/noiembrie 6 1918, Lugoj.
  • Raportul lui Lerchen, consulul Germaniei la Brasov, catre cancelarul Max von Baden, despre starea de spirit si rolul hotarator al romanilor – ca majoritate zdrobitoare – in chestiunea formei politice viitoare a Transilvaniei. (octombrie)/noiembrie8 1918, Brasov.
  • Scrisoarea lui Vasile Stoica, vicepresedinte al Consiliului National al Romanilor din Transilvania si Bucovina, de la Paris, adresata secretarului de stat al SUA, Robert Lansing, dupa incheierea pacii cu Germania.  
  • sursa : www.cimec.ro


    186 de răspunsuri la “Actul Unirii Basarabiei cu Romania”

    1. Halex, da tu ce o meriti? De ce ma judeci? In rai nu ajungi tu degraba.. 😀 Tu ce cauti in Romania, ai gasit ceva serviciu acolo? Spune si noua poate mai sunt si altii care vor sa munceasca acolo. Ori numai tu vrei? Ori cu vizita? Ori ce deja nu mai tii nimic la Moldova?

    2. Mersi Alex pentru aceasta postare, acum nu ma mai mir de felul cum gindeste Socolenco.
      Sper Socolenco, sa nu ai si tu „pretemtia” sa te acceptam asa cum esti?

    3. Asta ca vedeti voi singuri ca degeaba va dati romani, nu toti care sunt repusi deja in drepturile de romani fac si ce ar trebui sa faca un roman care e doar roman. 🙂 desi zic ca … sunt romani, sunt si moldoveni 😛

    4. „Adica sa-i primim la noi pe cei care ne-au facut cel mai mult rau? Da ce crezi tu Socolenco, ca romani-s masochisti?”

      Mircea, dar tu cum crezi Uniunea Sovietica ne-a tinut pe palme? Stii citi au fost deportati?
      Dar oare nu trebuie sa uitam de toate aceste orori ale istoriei si sa devenim mai toleranti unul cu altii? Iata chiar si acuma cind ma intorceam in Praga am intilnit in autobus un cetatean din Republica Moldova vorbitor de limba rusa. Deci numai ce intrasem in autobus si ma intreba ceva acolo in rusa si eu din deprindere am raspuns in romana si el a mai continuat sa imi explice ce dorea si dupa asta am comunicat tot drumul doar in romana si chiar ma bucuram cit de bine poate sa vorbeasca. Acum spune si tu, de ce trebuie sa ii detestam pe acesti oameni care sunt in aceleasi conditii ca si noi, la fel de greu le este si vor si ei sa iasa putin peste hotare sa ma cistige ceva bani.
      Eu nu va impun ca sa ii acceptati pe vorbitorii de limba rusa ca poate unii din basarabia special mai vorbesc in rusa ca sa va provoace, dar romanii din Romania trebuie sa inteleaga esentialul ca nu trebuie sa fie atit de refractari la vorbitorii de rusa si sa ii accepte si pe ei ca monoritate in Romania. Asta este si in avantajul Romaniei si in avantajul lor. De fapt as crede ca Romania si romanii de acolo nu ne mai accepta si pe noi, pentru ca ei nu isi doresc sa aiba in componenta Romaniei o minoritate rusa. Asta mi se pare dea dreptul aberant!

    5. Anonimule,imi pare mie ori chiar esti scurtcircuitat ❓ 😛 Cand ti-ai verificat ultima data circuitele ❓ 😀 Eu ,sincer nu inteleg nici o boaba din ce scrii :mrgreen: ,sigur scrii in romana ❓

    6. Nu Socolenco, treaba e simpla, daca dupa redobandire odata ce ai redobandit cetatenia de roman, ai redobandit dreptul tau pierdut.
      Acum ca esti roman si ai redobandit dreptul tau istoric, din nastere de care esti cred ca esti constient, ca aia e identitatea ta, de asta te-ai zbatut sa o recapeti.
      Daca dupa asta mai pastrezi inca cetatenia de moldovean alimentezi astfel minciuna oficiala cu moldovenismul (de care ai fugit nu ? )
      Inseamna ori ca nu-ti pasa prea mult de ceia ce esti, ori a fost la vrajeala
      E ca si cum as spune eu ca sunt democrat … dar si comunist. 🙂
      Care e smecheria ?

    7. Sa vad pe aia care au renuntat la moldovenism din convingerea lor ca e o minciuna, si nu din interese, daca tot se dau romani.
      Daca au cerut redobandire e clar ca stiu ca moldoveana e o minciuna nu ?
      Daca tot au cetatenia romana la ce mai pastreaza cea moldoveana ?

    8. Pentru Carolina si Mircea.Incetati sa mai vorbiti din numele Moldovei si a Romaniei.Nu aveti nici un drept.Nu aprindeti spiretele si asa destul de incinse.Lasati istoria sa ne judece.E dreptul nostru de a cere redobandirea cetateniei ce ne-a fost luata fara sa ne intrebe cineva.
      Anonymos,dar ce ar trebui sa faca un roman adevarat,in viziunea ta?Sper ca nu ceia ce fac rromii in Italia Spania,Franta si peste tot unde isi fac aparitia?Si astia tot sunt romani,nu?A…am inteles,in America inca nu au ajuns acesti rromi,ce fac mare faima Romaniei in Europa.Mai bine sa nu generalizam,de acord?

    9. Anonimus, nu stiu daca am sa renunt la cetatenia Moldovei daca nu se uneste la Romania. Eu as vrea ca sa se uneasca mai bine si sa scapam de toata framintarea asta dintre noi toti care ne consuma si ne trage mai mult din urma. Eu sunt pro Romania Mare, dar nu sunt eu din fire tare declarativ si las ca ceea ce simt eu sa ramina mai mult in inima mea pina nu va veni clipa cind declaratiile astea vor conta cu adevarat. Trebuie sa asteptam momentul potrivit si fii sigur ca o sa vina, mai degraba sau mai tirziu.

    10. Cine si cind ti-a luat TIE Kleopatra cetatenia romana. Repet TIE. Asa ca nu-mi venii cu pretentii si cu drepturi. OBLIGATII N-AI? Si de cind i-mi interzici tu sa vorbesc ca roman, pentru Romania? Da ce nu e tara mea? De ce incing spiritele, ca spun adevarul? Dar ce ai vra sa spun minciuni. Invata sa asculti si parerea romanilor daca vrei ceva de la ei, ca tu ceri ceva nu noi.

    11. Ma Kleo eu nu am zis nimic de ce ar trebui sa faceti.
      Problema e cum o faceti si ce afisati.
      Dreptul la redobandire e e un drept al vostru nu il neaga nimeni.
      Dar daca ti-l asumi insemna ca iti asumi si o anumita identitate, nu ?
      Asta e redobandirea, recapatarea identitatii.
      De care cred ca sunteti constienti ce inseamna din moment ce o faceti.
      Daca mai pastrati moldoveana dupa redobandire ce inseamna asta ?
      Ca va identificati de fapt si ca moldovean desi pe fata negati totul. Ca sa fim corecti redobandirea (numai ea) ar anula identitatea de moldovean din convingerea identitatii asumate stipulata in cererea de REDOBANDIRE, dar voi nu o anulati.
      La ce o mai pastrati ? mai ales stiind clar ca e o minciuna.

    12. Acum ai fost mai explicit 😀 Propui sa renuntam la cetatenia moldoveneasca odata ce am obtinut-o pe cea romana 😛 Interesant ,cum crezi anonimule ce ar zice buneii mei in legatura cu asta ca eu sa renunt la cetatenia Moldovei,ei care au luptat pana la sfarsitul razboiului in armata romana,dar totusi au preferat atunci cand multi s-au refugiat in tara sa ramana aici in Basarabia,chiar daca stiau sigur ca vor face puscaria?

    13. Mare dreptate ai Alex, unii merg cu tupeul pina a ne injura, daca nu le dimicam para malaiata, pe care o asteapta, SI APOI SE SUPARA CA-I TRIMITEM LA DRACU.

    14. Ei Alex, la fel ca si bunelul meu, au luptat pentru Romania Mare si au revenit acasa chiar daca Romania a cedat acele teritorii si cred ca au precedat corect. Iata ei sunt adevarati patrioti care nu au fugit ca niste misei de pe teritoriul care ne apartine pe drept.
      Consider ca gresala cea mai mare a fost dupa caderea uniunii sovietice, pentru ca anume atunci era cel mai propice moment ca sa se produca unirea, dar au taraganat pina au inventat conflictul transnistrean ca sa omoare orice speranta.

    15. Iar nu apare 🙂
      Ma Kleo eu nu am zis nimic de ce ar trebui sa faceti.
      Problema e cum o faceti si ce afisati.
      Dreptul la redobandire e e un drept al vostru nu il neaga nimeni.
      Dar daca ti-l asumi insemna ca iti asumi si o anumita identitate, nu ?
      Asta e redobandirea, recapatarea identitatii.
      De care cred ca sunteti constienti ce inseamna din moment ce o faceti.

    16. Fii serios Alex, cum sa renunti. Mare dreptate aveai cind spuneai ca unii asteapta para malaiata sa le pice-n gura. Dar unii merg cu tupeul pina acolo incit te injura daca nu le-o si demici. No apoi pentru astia, dulce ca mierea e glontul patriei!

    17. Daca mai pastrati moldoveana dupa redobandire ce inseamna asta ?
      Ca va identificati de fapt si ca moldovean desi pe fata negati totul.
      Ca sa fim corecti redobandirea (numai ea) ar anula identitatea de moldovean din convingerea identitatii asumate stipulata in cererea de REDOBANDIRE, dar voi nu o anulati.
      La ce o mai pastrati ? mai ales stiind clar ca e o minciuna.
      Mai poti sa spui ca se va schimba ceva ? nu cred.

    18. Mircea,expune-ti parerea ta personala,dar nu parerea tuturor romanilor,ai inteles?Obligatii?Da,am ca si tu de altfel.Eu nu cer nimic,tie ti se pare ,ca „daca te-ai vazut cu sacii in caruta ,poti rade de cei ce asteapta randul lor”.Tu esti r o m a n,la fel si eu sunt romanca-basarabeanca,iti place ori nu,asta e.

    19. Kleo cate identitati poti sa ai ?
      Daca ti-o recapeti mai poti avea si alta care care stii clar ca e o minciuna ? cum sa dati inainte ? redati-ne cetateniile ca ..mai vedem noi. nu sunteti fair play

    20. Daca esti romanca basarabeanca i-mi place, mai citeste atent ce am scris. Cu sacii in caruta cum zici tu, sunt din nastere, si daca ar fi dupa mine as rade toti moldovenii basarabeni din rind, ca sa se termine mai repede coada, cu ROMANII BASARABENI. PRICEPI?

    21. Merci pentru sfat,Anonymous.In viziunea ta,cum ar trebui sa o facem si ce anume afisam noi?Noi,cei din Republica Moldova,ne-am cam saturat sa fim numiti rusi,dupa cum si voua,de altfel nu va place sa fiti numiti tigani.Noi suntem romani-nu rusi,pecum si romanii nu au nimic comun cu tiganii.Crede-ma nu sunt vorbe goale,sunt de multi ani sotia unui cetatean roman si nu-mi gadila auzul nici ca eu sunt rusoaica si nici ca sotul meu este tigan.

    22. Pai de asta nu se va schimba NIMIC Mircea, pentru ca e … si moldovean, oricum ai da-o o separare clara nu are cum sa fie pentru a se lua ceva in consideratie, dau chiar apa la moara moldovenismului acceptand si identitatea respectiva. Nu va fi nici alba nici neagra.
      Fiecare isi va vedea de interese, redobandirea e doar un interes din moment ce mai pastreaza moldoveana nu e o constientizare a identitatii.

    23. Da,Mircea,ai dreptate,sa se termine odata si pentru totdeauna cu ROMANII-BASARABENI,mi-as dori-o cel mai mult,acum daca intelegi,tu!In viziunea romanilor (care s-au nascut cu sacii in caruta), noi cei din R.Moldova suntem rusi,ceia ce e la fel de adevarat,precum ca toti romanii sunt tigani,in viziunea europenilor.Crede-ma,ca stiu ce vorbesc,de multi ani sunt sotia unui cetatean roman(ca si tine nascut cu sacii in caruta).

    24. Frati romani, totul e bine, o sa va ajungem si noi din urma. Da, suntem mai lenesi poate, asteptam mura in gura. Eu cred ca de fapt toata problema este ca noi in loc sa ne unim, dar nu doar ca teritoriu, pentru ca unirea asta e ceva formal, dar trebuie sa ne unim prin a ne apropia mai mult, prin a ne cunoaste, prin a colabora fructuos.

    25. Kleopatra tu pentru mine esti romanca basarabeanca, cum eu sunt roman ardelean doar in cazul cind vreau sa stiu si sa stii, de unde ne tragem, in rest roman[ca] si atit. La fel si pe cei care se simt romani in Republica Moldova, pentru mine tot romani sunt. Restul sunt cetateni ai RM, care au nerusinarea sa se amestece cu romanii de acolo, ca sa profite de dreptul acestora de a avea cetatenie si pasaport romanesc. Acestor cetateni ai RM, Romania si romanii nu le datoreaza nimic.
      Obisnuiestete cu impunsaturile noastre intre romanii din diferite regiuni, si noua regatenii ne zic unguri, noi lor regateni, toti impreuna voua rusi, voi despre noi, tigani, ca nimeni nu moare din asta. Asta nu a fost motiv vreodata de cearta intre noi, doar impunsaturi si atit. Poate voi sunteti mai afectati de astea, dar cu timpul o sa va obisnuiti.

    26. Frati romani, totul e bine, o sa va ajungem si noi din urma. Da, suntem mai lenesi poate, asteptam mura in gura. Eu cred ca de fapt toata problema este ca noi in loc sa ne unim noi ne cautam nod in papura singuri cine si cum se identifica. De ce nu ne este permis ca sa ne numim moldoveni? Asta nu imi place, pentru ca o data ce ma aflu cetean al Republicii Moldova am tot dreptul sa ma numesc asa. Dar am si dreptul ca sa pretind la cetatenia si identitatea romaneasca, pentru ca sunt descendent al unui cetetan roman, deci imi pot asuma si aceasta identitate dupa ce obtin cetatenia romana. Si va repet, uitati de moldovenism caci nu vin ca sa cultiv asta. Nu sustin deloc limba moldoveneasca chiar daca unii o mai numesc asa toti stiu ca este una si aceiasi limba care se numeste romaneasca.
      Noi nu o sa cersim cetatenia romana, cel putin eu nu am sa fac asta. Iata mai sus am spus ca pot sa depun oricind dosarul aici la Praga, dar nu ma grabesc si nu pentru ca nu imi doresc foarte mult cetatenia si identitatea romaneasca, ci mai mult ma opreste sa fiu mai pasiv faptul ca dureaza oricum 4-5 ani pina o vezi sau si mai mult si asta este incorect dupa mine.
      Daca se spune ca se doreste unirea, atunci trebuie sa ne unim prin cunoastere reciproca, prin investii din Romania in Moldova si invers. Daca se vrea unirea, atunci nu mai trebuie sa existe disensiuni intre noi. Unirea ca teritoriu este ceva formal. Decit sa ne unim si sa nu se schimbe atitudinea despre noi moldovenii la un loc, atunci nu mai vad sensul unirii. Daca fratii tai nu vor purcede ca sa iti schimbe atitudinea prin a ne ajuta reciproc, prin a ne stima reciproc, atunci mai bine ramiinem independenti si poate ca asa va fi si mai bine. Pozitia geopolitica este destul de avantajoasa si cred ca odata cu stabilirea de relatii mai puternice cu UE vom putea si noi sa ne construim economia cit de cit. Avantajul nostru fata de Romania in asa caz va fi faptul ca noi vom avea relatii economice si cu Estul si cu Westul, pe cind Romania doar cu Westul. Foarte mult imi doresc unirea, dar vreau sa simt ca si Romania vrea asta, pentru ca sunt saturat de raceala occidentala. Nu vreau sa simt asa fel de raceala si in propria tara ca sa ma simt strain.

    27. Interesant om esti Socolenco, cu toate ca o dai tot timpul cu dragostea dintre frati, refuzi tot timpul sa-ti asuni si obligatiile acestei iubiri. La inceput am crezut ca ca esti doar un visator, dar nu, nu esti asa ceva, esti doar un moldovean, care nu poate accepta romanismul din cauza moldovenismului, imbracat sau mai bine spus ascuns sub vorbe mieroase. Pai domnule poate pe cei naivi poti sa-i impresionezi cu vorbe mestesugite, si acestia vor sarii in apararea ta, dar celor care le umbla bibilica, si care nu cred in lacrimi, obsearva usor ca sub pojghita subtire de romanism naiv, stat la pinda moldovenismul in cea mai primitiva forma. Tot timpul voi combate pe cei ca tine, deoarece nu masa amorfa de manevra e periculoasa pentru Romania, ce cei ca tine, care uda de zor saminta tradarii neamului romanesc. Carolina Panfil pe care multi o cred proasta, dar se insala, nu e proasta e doar macinata de ura, te-a mirosit si ea, sarind usor in barca ta. Frumoasa realizare Socolenco, frumoasa.

    28. Dragi basarabeni, eu sunt roman vasluian. Aici in Romania, deci inclusiv in provincia romaneasca Moldova, nu se mai spune, pentru a ne identifica in raport cu ceilalti romani, ca suntem moldoveni, ardeleni, olteni etc. In schimb ne identificam dupa judetul din care provenim. In cadrul Romaniei noi romanii ne identificam si ne mandrim cu judetele din care provenim. Eu m-am nascut in judetul Botosani, dar acum locuiesc la Vaslui, si sunt fericit ca sunt vasluian. Nimeni aici intre Prut si Carpati nu-si spune altfel decat ca este roman. In acelasi timp toti ii identifica pe basarabeni ca pe altceva decat romani. Si cu cat romanul locuieste mai aproape de Prut, cu atat mai mult va identifica ca straini. Eu merg adesea in satul sotiei, la Miorcani pe malul Prutului. Peste Prut este satul basarabean Pererita. Ei bine, toti miorcanenii, fara exceptii, au aceasta conceptie ca voi basarabenii sunteti altceva decat romani. Multi spun ca ati fost romani cu mult timp in urma, dar acum sunteti altceva decat romani. Vorbiti ruseste, Voronin spune ca rusa este limba oficiala in RM, la conducerea statului vostru aveti numai rusi sau ucraineni care nici macar nu vor sa invete romaneste si asa mai departe.

      In acelasi timp, toata populatia de acolo se autodefineste ca fiind botosaneni, si nu moldoveni in raport cu ceilalti romani. Pentru ei noi suntem acum vasluieni pentru identificare. Dar toti, absolut toti, se considera romani, vorbitori de limba romana, mai presus de orice. Iar pe rusi nu-i suportam pentru ca au facut mult rau tarii noastre Romania si poporului roman. Si acum cei batrani vorbesc de violuri, hotii si toate relele pamantului facute de hoardele de soldati rusi care erau mai rai decat turcii si tatarii. Turcii ne-au respectat in felul lor, dar rusii nu! De aceea nu putem noi sa suportam rusii. Asta nu inseamna ca putinii rusi, care traiesc pe la noi, sunt discriminati. Dar aici ei isi vad d treaba ca orice cetatean normal si se bucura de toate drepturile cuvenite unui cetatean nascut pe teritoriul actual al Romaniei. Si asta este cuiul lui Pepelea. Descendentii basarabenilor nascuti pe teritoriul Romaniei se considera numai romani, si nimic altceva decat romani.

    29. Dragi basarabeni, eu consider ca au dreptul la cetatenie romana numai acei descendenti ai basarabenilor care s-au nascut pe teritoriul actual al Romaniei. In rest, pentru cei nascuti in oricare alta parte, cetatenia romana este un privilegiu, si nu un drept. Acest privilegiu poate fi acordat, sau poate sa nu fie acordat. Depinde de autoritatile romane, care trebuie sa ia in considerare ce etnie ai declarat ca ai la recensaminte, carei biserici apartii, atitudinea fata de Romania etc, etc. Ca doar nu o sa acordam noi cetatenie romana lui Stati, Voronin, Smirnov, Greceanii si tuturor rusilor si ucrainenilor care solicita cetatenia romana! Nu s-au nascut pe teritoriul actual al Romaniei, nu au dreptul la cetatenie romana! Si cu asta basta!

    30. „au dreptul la cetatenie romana numai acei descendenti ai basarabenilor care s-au nascut pe teritoriul actual al Romaniei.”

      Marcelus, tu in genere, ai auzit de drepturile omului??? Stii tu oare ca, daca macar un parinte detine cetatenie romana el este in drept sa depuna cerere, iar Romania nu are dreptul sa refuze solutionarea pozitiva a cererii pentru acordarea (nu conteaza termenul, conteaza fapta) cetateniei romane copilului minor al acestuia. Punct.

      Apar alte intrebari la procesul de acordare (nu conteaza termenul, conteaza fapta) a cetateniei romane copiilor maturi si copiilor copiilor – dar acestea sunt foarte bine explicate in legea cetateniei Romaniei. Asa ca citeste legea Romaniei, romanasule!

    31. nu e cazul 🙂
      Cetatenia romana se poate acorda, (nu e obligatoriu sa se si acorde), pentru ca se acorda doar DACA solicitantul indeplineste anumite conditii \”s-a nascut si domiciliaza, la data cererii, pe teritoriul Romaniei sau, desi nu s-a nascut pe acest teritoriu, locuieste in mod legal, continuu si statornic pe teritoriul statului roman de cel putin 7 ani\” plus inca foarte multe alte chestii de loialitate fata de statul roman.
      Indepliniti cumva problemele de loialitate ?
      Parintii nu au cetatenie romana si raman la moldoveana 🙂 nici nu locuiti in Romania, va cam invartiti cu legea cum va cade bine de nici macar la cea moldoveana nu renuntati de draga ce va este.
      Problema se trateaza ca atare 🙂 inca e foarte bine … ptr voi.

    32. La com.78
      Carolina Panfil+ Ion Sokolenko=DRAGOSTE COMUNISTA PE VECI 😀 😀 😛

    33. Alex!
      Ai dreptate spunind ca sunt aici persoane scurtcircuitate, la un comentariu mai sus. Nici virtual de ja nu mai poate exista Moldova mare. Corect zicea Mircea mai inainte: Nu visati cai verzi pe pereti
      Dar continuarea mai frumoasa ar fi la com84:

      Socrul Voronin Valodinka = Panfil + Socolenco = Stati, adica au si ei dreptul mititeii la un copil ❗ 😆

    34. Alegz, ce nu intelegi tu si toti ceilalti? Daca spun de Moldova atunci o vreau intr-adevar intregita oricum nu ar fi chiar si in cadrul Romaniei mari si poate ca unirea este cea mai buna sansa in acest sens.
      M-am saturat sa ni se tot puna conditii, vize, trestii, bestii! Daca suntem frati de singe cu romanii din Romania atunci trebuie sa ne recupereze, dar nu sa ni se spuna ca vorbim ruseste, ca avem mentalitate depasita si alte aberatii. Va asigur ca unirea ca teritoriu nu este atit de importanta decit unirea in sensul bun al cuvintului de a ne apropia cu adevarat de romanii din Romania: si cu ardeleni, olteni, banateni, vasluieni si moldoveni si toti cei care vor si cred intr-o tara mare. Ce folos ca o sa se realizeze unirea dar vom fi tratati in continuare ca lenesi, ca prosti sau saraci impunindu-se pina la exagerare limba romana literara pe care nici chiar multi din Romania nu o cunosc cu scop ca sa scoata rusizmul din noi. Va asigur ca cu asa atitudine nu se va realiza nici macar unirea ca teritoriu, pentru ca raceala cu care suntem tratati nu este deloc spre bine. Cunosc foarte bine ce inseamna raceala occidentala, pentru ca o simt pe pielea mea in toata ziua, cind la toti le este indiferent de tine si toti isi vad doar de ale lor, dar oare cetatenii romani din Romania oare nu sunt la fel indiferenti de noi basarabenii? Asta au si recunoascut multi dintre cei care mai scriu aici pe Curaj, dar cauta diferite motive ca sa ascunda sau si sa musamalizeze aceasta indiferenta cu care ne trateaza. Cind aud ca Mircea da cetateanie la basarabeni care vorbesc romaneste, dar la rusii de aici nu le da, parca simt ca doar cauta motive ca sa nu ne poata accepta asa cum suntem, vrea sa ii dea la o parte pe unii, pe altii ii pune in buzunar. Cu ce sunt vinovati si acei rusi de rind de aici care traiesc aceiasi viata ca si noi acolo, ca tot cauta si ei sa iasa sa munceasca peste hotare si vor si ei aderarea Moldovei la Uniunea Europeana. De ce sa ii lasi in drum pe bietii oameni daca sunt in acceiasi situatie? Deci doar motive. Multi din cei cumsecade vorbesc si romaneste deja, dar pe cine intereseaza asta. Dar oare se intereseaza cineva daca guvernul Moldovei aloca careva fonduri ca sa poata invata limba romana? Se intereseaza cineva care sunt cauzele ca lucrurile sunt asa cum sunt? Da, la toti le place sa judece, sa dea verdictul si sa ne refuze ca suntem rusi si gindim rau. Ce sa va spun Domnilor, imi pare rau ca ginditi asa, pentru ca nu sunt eu nici un aparator a moldovenismului, ci incerc doar ca sa va explic ca sunteti cam malitosi cind spuneti ca la unii oferiti cetatenie si ii acceptati iar pe altii nu. De fapt am spus: sunteti indiferenti si trebuie sa recunoasteti cu totii asta ca sa stim si noi cei din Moldova care ne dorim unirea la ce sa ne asteptam in caz ca se va ivi vreo posibilitate de unire. Fiti sinceri cu noi ca sa stim de ce nu ne acceptati. Si lasati atita comunistii in pace ca ei din 2009 vor iesi de pe scena politica. Chiar daca au sa faca aliante oricum nu au sa ia majoritatea si iata atunci o sa incepem si noi sa ne ridicam incet. Daca vreti sa ne ajutati, atunci trebuie sa va interesati de noi si sa va schimbati atitudinea odata ce veti sti cu adevarat mai multe despte noi. Spor!

    35. George spunea ca la dinsul lumea se termina la Prut. Deci, el este indiferent fata de cei din Basarabia. Dar oare nu indiferenta naste monstri? Indiferenta oamnenilor buni naste montri si puteti auzi asta si pe skynet.ilive.ro/wp
      Am privit mai demult un film poveste cu vrajitori si vrajitoare si un vrajitor a reusit sa invinga pe o vrajitoare spunind ca trebuie sa uitam de ea si intradevar vrajitoarea ceea a murit.
      Am privit un alt film despre apa si s-a facut un experiment: s-a pus putina apa in 3 vase si s-a mai pus si orez acolo. In fiercare zi un domn care executa experimentul se trezeaza de dimineata si spunea un cuvint bun privind primul vas, apoi un cuvint rau privind al doilea vas si al treilea tratindu-l cu indiferenta. Rezultatul a fost ca in primul vas orezul a inceput a fermenta si mirosea bine, in vasul al doilea orezul s-a inegrit, dar in vasul al treilea a mucegait. Deci mai rau decit indiferenta nu este nimic pe pamint. Asa ca daca spuneti ca doriti sa ne ajutati si ne doriti binele cu adevarat atunci nu trebuie sa fiti indiferenti fata de voi si de viitorul nostru.
      Si daca doriti ca sa scapam de comunisti atunci nu le mai atrageti atita atentie.

    36. Citez pe Socolenco:

      „Frati romani, totul e bine, o sa va ajungem si noi din urma.”

      Raspuns: Daca mergeti tot in directia in care ati pornit sa mergeti, nu ajungeti pe nimeni. Cand mergi, ajungi intr-un loc sau altul in functie de directia pe care o ai.
      In 1989, nivelul de trai era mai bun in Basarabia ca in Rombania. Acum GDP-ul este de 4 ori mai mic!

      „Da, suntem mai lenesi poate, asteptam mura in gura”

      Nu acesta este motivul! Cu conducerea ce o aveti puteti fi chiar foarte harnici, ca tot nimic nu iese!

      unde nu-i cap, e vai de picioare!

    37. Anton, speram mult ca sa scapam de comunisti in 2009 pentru ca intr-adevar ei frindeaza dezvoltarea Moldovei pe plan economic si nu numai. Daca din 2009 vor fi stabilite relatii economice mai puternice cu Romania, atunci vom simti si noi cum se misca lucrurile din loc. Ce sa mai vorbim ca de cind au venit comunistii si inca inainte de a veni ei la conducere salariile celora care lucreaza pamintul nu au mai vazut a fi ridicate: se lucreaza cu 300-1500 lei MDA pe luna. Iata ca de curind incep a fi stabilite contacte pentru a exporta vinurile noastre in UE si poate ca asta va fi si motivul ca sa inceapa a mai mari salariile lucratorilor din aceasta ramura.
      Am impresia ca marii nostri demnitari nu aplica logica cind incurajeaza exportul de vinuri la Moscova sau Petersburg care se afla la o distanta egala cu distanta pina la Praga care se afla in centrul Europei.
      Mai avem un an si vom decide. Eu conving pe toti care ii cunosc si se afla peste hotare ca trebuie sa vina la anul acasa ca sa voteze. Chiar si acasa incerc sa coving macar membrii de familie ca este important ca sa mergi la alegeri. Sper ca sa constinetizeze toti asta si in 2009 sa ne decidem soarta.

    38. „Cind aud ca Mircea da cetateanie la basarabeni care vorbesc romaneste, dar la rusii de aici nu le da, parca simt ca doar cauta motive ca sa nu ne poata accepta asa cum suntem, vrea sa ii dea la o parte pe unii, pe altii ii pune in buzunar. Cu ce sunt vinovati si acei rusi de rind de aici care traiesc aceiasi viata ca si noi acolo, ca tot cauta si ei sa iasa sa munceasca peste hotare si vor si ei aderarea Moldovei la Uniunea Europeana. De ce sa ii lasi in drum pe bietii oameni daca sunt in acceiasi situatie?”

      Dar daca nu-i vrem pe rusi, cu ce drept vrei tu sa ni-i bagi pe git? Asa cum esti tu, normal ca nu te accept, de ce sa ma schimb eu numai eu, iar tu nu? Numai drepturi, drepturi, drepturi, dar nici o obligatie? Dar de ce? Esti mai cu mot ca mine? Foarte bine, dar atunci dute pe drumul tau. De ce noi romanii sa ne schimbam sa acceptam rusii? Pai uita ca nu vrem.

      „Fiti sinceri cu noi ca sa stim de ce nu ne acceptati.”

      Pai nu suntem, sau tu nu citesti ce scriem? Dar tu nu vrei sa te schimbi, tu vrei sa te acceptam cum esti, dar nu vrei sa intelegi ca noi suntem altfel, si ar fi cazul sa incerci sa fii si tu ca noi, daca vrei sa fim frati. Sau astepti ca moldovenii, muntenii si ardelenii sa se schimbe ei? Nici nu ai mari pretentii. Cum dracu din 4 frati, 3 sa se schimbe pentru ca al 4 lea, prefera sa ramina altfel? Asta da conditie.

    39. Mircea, eu ma pot schimba, dar ce anume nu iti place la mine? Ca am o atitudine mai toleranta fata de conationalii mei fie ei si minoritari? Eu nu va impun nimic, dar as crede ca daca spuneti ca ne aceptati pe noi, basarabenii, asa cum suntem atunci daca noi suntem si majoritari ce mai conteaza citeva sute de minoritari acolo? Te asigur ca vor invata toti limba romana intr-un an doi de nici nu o sa iti vina a crede. La noi nici nu se aloca careva fonduri pentru aceste minoritati, atunci de unde sa stie ele limba? Acei de la guvernare ii folosesc doar pe acesti rusi, ca e vai si de ei aici in Moldova, ca sa-si justifice aspiratiile lor proruse. Oare este asa greu ca sa intelegi asta? Eu in genere cred ca daca ne acceptati pe toti, asa cum suntem noi, cu tot cu minoritati asta va fi cel mai bine. Pentru ca uite ce se intimpla acum: gagauzii deja, dupa cum stii, prefera sa invete limba de stat, adica limba romana, decit sa invete copiii lor in scoli ruse. Asta deja este ceva bun si un inceput si exemplu pentru celelalte minoritati. Deci ei vor sa se integreze, dar cu parere de rau guvernantii nostri sunt prea indiferenti.
      Eu la o adica as spune ca ce imi pasa de minoritati, dar stiu ca sunt si oameni buni printre ei fie chiar si rusi si nu cred ca trebuie sa ii tratam ca pe niste dusmani ca doar au trecut demult vremurile razboiului rece si trebuie sa fim mai toleranti si mai diplomati cu aceste minoritati.
      Stiu ca sunt si nerusinati care fac dezmat in Moldova si uite ca eu cred ca prin unire sa ii putem diminua pe acesti si trage la raspundere daca atenteaza la securitatea Romaniei unite.
      Spune cu ce nu esti de acord in tot ce am spus pina acum?

    40. „asa cum suntem atunci daca noi suntem si majoritari ce mai conteaza citeva sute de minoritari acolo?”
      Ehe daca ar fi numai citeva sute, dar sunt mult mai multi.

      „Te asigur ca vor invata toti limba romana intr-un an doi de nici nu o sa iti vina a crede. La noi nici nu se aloca careva fonduri pentru aceste minoritati, atunci de unde sa stie ele limba?”
      Spune, cit timp i-i trebuie unui om sa invete o limba? Im 17 ani nu au reusit sa invete limba, asta nu e neputinta, e sfidare, tradare, numeste-o cum vrei. Pe astia sa-i vrem?

      Eu la o adica as spune ca ce imi pasa de minoritati, dar stiu ca sunt si oameni buni printre ei fie chiar si rusi si nu cred ca trebuie sa ii tratam ca pe niste dusmani ca doar au trecut demult vremurile razboiului rece si trebuie sa fim mai toleranti si mai diplomati cu aceste minoritati.
      Stiu ca sunt si nerusinati care fac dezmat in Moldova si uite ca eu cred ca prin unire sa ii putem diminua pe acesti si trage la raspundere daca atenteaza la securitatea Romaniei unite.
      Dar alta treaba nu avem in Romania, numai sa experimentam daca se integreaza si sunt loiale fata de Romania minoritatile de la voi?

      Intelege, fara conditii, accepta aceleasi drepturi si obligatii ca ale mele, nimic in plus. Vrei altceva, sa fii sanatos, dar nu alaturi de mine.

    41. Mircea! Mai termina cu aversiunea asta fata de rusi.
      Noi avem ce avem cu politica rusiei nu cu indivizii. De ce generalizezi
      atat de aberant. Iar daca basarabenii ii accepta si traiesc impreuna, cine esti tu sa zici altceva.

      Si mai mult decat atat, avem si noi rusi in tara de care suntem mandri. Ai uitat
      de lipoveni, de canotaj, de Ivan Patzaichin, care au ridicat tricolorul de atatea zeci si zeci de ori!!!

      Cat despre faza cu bagatul pe gat! Gandeste un pic! Adu-ti aminte de transilvania si de unguri. Daca va fi candva o unire, va fi una neconditionata, cum s-a mai intamplat, cu bune si rele (a se citi vrute si nevrute).

    42. Ioane, poate poti clarifica propozitia asta, caci chiar nu inteleg:

      ''...., ce nu intelegi tu si toti ceilalti? Daca spun de Moldova

      atunci o vreau intr-adevar intregita oricum nu ar fi chiar si in cadrul Romaniei mari

      si poate ca unirea este cea mai buna sansa in acest sens.''

    43. Scuze, inca odata:

      Ioane, poate poti clarifica propozitia asta, caci chiar nu inteleg:

      ” ce nu intelegi tu si toti ceilalti? Daca spun de Moldova atunci o vreau intr-adevar intregita oricum nu ar fi chiar si in cadrul Romaniei mari si poate ca unirea este cea mai buna sansa in acest sens.”

    44. Scuze, inca odata:

      Ioane, poate poti clarifica fraza asta, caci chiar nu inteleg:

      ” ce nu intelegi tu si toti ceilalti? Daca spun de Moldova atunci o vreau intr-adevar intregita oricum nu ar fi chiar si in cadrul Romaniei mari si poate ca unirea este cea mai buna sansa in acest sens.”

    45. Petru, uite tu ca roman poti sa spui ca ai acel simt al unitatii pentru ca tu te-ai nascut in Romania asa cum era ea la acea vreme cu romanii toti care sunt din toate regiunile si stii exact ca nu exista alte tari in care sa traiasca romani ca majoritate, dar sa se numeasca Macedonia de ex.
      Am remarcat asta pentru ca noi, basarabenii, care ne-am nascut in teritoriul Republicii Moldova chiar si daca era in uniunea sovietica pe acea vreme, eram considerati moldovenii si poate ca nu e nimic strasnic in asta, dar totul se termina atunci cind afli intr-o zi ca intr-o tara vecina mai exista o alta Moldova plina de moldoveni. Din acel moment eu nu pot sa am simtul unitatii. De aici incep sa vina in cap frustrarea ca toti moldovenii nu traiesc impreuna unde mai pui ca de atita timp ne-au pus hotare pe Prut si ne-au separat incit acuma am ajuns ca sa ne consideram unii pe altii chiar noi moldovenii de pe ambele maluri ca fiind foarte diferiti unii fata de altii. Ideia este ca toti moldovenii sa traiasca intr-o tara si unica posibilitate este ca sa ne unim in cadrul Romaniei Mari, pentru ca toti moldovenii de pe ambele maluri ale Prutului au origine si singe romanesc, deci romani pina la urma. Nu fac aluzie ca sa rupem partea de Moldova din Romania pentru a ne intregi ca tara, pentru ca asta este de-a dreptul aberant si imposibil. Pentru mine este important ca toti cei care au trait in Moldova lui Stefan cel Mare sa abiteze in acceiasi tara si in asa mod sa restabilim simtul unitatii. Pentru ca si eu pot sa spun ca sunt moldovean dar ceva totuna nu imi da pace parca cind stiu ca mai exista si in alta parte moldoveni. Accentuiez ca numesc moldoveni pe toti cei care traiesc te teritoriile tarii lui Stefan – Moldova. Recunosc ca Basarabia a fost anexata si am fost mult rusificati, dar pina nu vom reveni linga fratii nostri noi nu vom putea ca sa ne gasim adevarata identitate, pentru ca ne lipseste simtul unitatii.
      Promovarea moldovenismului desigur ca are ca scop sa ne separe mai mult de fratii nostri de singe care sunt in Romania. Dar nu vom permite asta, pentru ca nu sustin deloc moldovenismul in forma in care il cultiva comunistii.
      Trebuie sa revenim la tara noastra care este Romania!

    46. „Mircea! Mai termina cu aversiunea asta fata de rusi.
      Noi avem ce avem cu politica rusiei nu cu indivizii. De ce generalizezi
      atat de aberant.”
      Tu pe ce lume traIesti acolo in Spania, Petru? Dupa mintea ta, tu-i vrei in Romania pe rusii Transnistreni, si pe ce-i din RM, care nu s-au obosit sa invete in aproape 20 de ani limba romana? Nu crezi ca ar fi cazul sa se ceara si parerea romanilor in problema asta, si vei vedea rezultatul.

      „Iar daca basarabenii ii accepta si traiesc impreuna, cine esti tu sa zici altceva.”
      La ei in RM nu am nimic impotriva, dar nu la noi.

      „Si mai mult decat atat, avem si noi rusi in tara de care suntem mandri. Ai uitat
      de lipoveni, de canotaj, de Ivan Patzaichin, care au ridicat tricolorul de atatea zeci si zeci de ori!!!”
      Vezi ce inseamna sa vorbesti, fara sa te obosesti sa cunosti cauzele, pentru care au ajuns in Romania lipovenii, ca lipoveni sunt.

      „Cat despre faza cu bagatul pe gat! Gandeste un pic! Adu-ti aminte de transilvania si de unguri. Daca va fi candva o unire, va fi una neconditionata, cum s-a mai intamplat, cu bune si rele (a se citi vrute si nevrute).”
      Tocmai ca fiind ardelean, stiu cam cite parale fac unele minoritati. Esti cred plecat de ceva vreme de acasa, asa ca mai intreaba-ti cunoscutii din tara, despre realitatea relatiilor interumane, ca sa nu spun statale, dintre cele 2 maluri ale Prutului, si apoi da din gura. Ca e usor a scrie versuri, si nu stiu cui foloseste minciuna.

    47. Ar trebui sa o lasam mai moale cu rusificarea. De ce? Pentru ca in contex istoric nu este decat o etapa. Schimbi o generatie, doua si alta devine situatia. Adu-ti aminte de primele decenii ale secolului 19: In 50 de ani romanii au trecut de la grecizare la rusificare si apoi la mentalitate de tip francez. Asta in 50 de ani. Substratul e acelasi si asta conteaza. Restul sunt doar fatete, detalii.

      Uniunea cu romania/ revenirea la tara lui Stefan. Aici iti sar in cap multi. Pentru ca noi nu mai concepem acum o istorie regionala. Asta chiar daca o invatam asa in scola. Majoritatea zice ca Stefan, Corvin, Mihai sunt romani. In timp si-au pierdut nuanta regionala. Poti sa o numesti globalizare sau cum vrei. E doar o noanta, stiu. Dar nu vei reusi niciodata sa-ti transmiti mesajul printre romani, daca zici ca vrei sa revii la tara lui Stefan. Pur si simplu pentru ca ea nu mai exista. Iar unii o vor considera chiar jignire, moldovenii fiind promotorii primei uniri.

    48. Mircea! Crede-ma sunt destul de bine informat, chiar si aici printre capsuni. Dar nu pot crede cat esti de limitat. Daca noi am fi judecati ca tara dupa unii te teapa lui Iliescu, Vadim sau Funar, cum tu judeci MD dupa comunisti, unde am fi fost acum?

      si totusi n-ai raspuns. sa fi refuzat regatul Transilvania doar pentru ca acolo traiau unguri si germani?

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată.